Thaulow-Landmark bor i Elstadbakken i Eidsvoll. Der er det ingen bussholdeplass.

– Det hender bussen stopper ved innkjøringen til Elstadlia, men der er det ikke så mye som ei vegskulder. Skolebarna må stå i vegbanen til det er trygt å kryss over, forklarer Thaulow-Landmark.

– VELDIG FARLIG

Nærmeste bussholdeplass er ved Finnbråtavegen, lenger opp langs Odalsvegen.

– Egentlig skal sønnen min, Alexander (6 år) gå av der og tilbake langs fylkesvegen for å komme hjem. Når den nye gangvegen kommer, må han krysse over til andre siden, rett før en bakketopp, forteller Thaulow-Landmark.

– Bakketoppen gjør at små barn oppdager bilene seinere enn voksne, og bilførerne oppdager barna seinere.

– Både jeg og flere andre synes dette er veldig farlig. Nå henter vi Alexande, opplyser han.

KJØRT FOR FORT

Det jobbes også med gang- go sykkelveg på andre siden av Finnbråtan, men alle busspassasjerer som bor i Elstadlia eller på Finnbråtan nedenfor toppen, går av på bussholdeplassen ved avkjøringen til Finnbråtavegen.

– De må gå et stykke langs den trafikkerte fylkesvegen før de kan krysse over, forteller Thaulow-Landmark.

– Fartsgrensa på stedet er 60 km/t, men den er det mange som ikke overholder, påpeker Thaulow-Landmark.

NY GANGVEG

Neste år skal det være bygd gangveg langs Odalsvegen fra Finnbråtavegen og helt ned til Nesvegen. Videre derfra er det gangveg mot Vilberg skole.

Men den nye gangvegen hjelper ikke dem som kommer fra sentrum med buss. De må alle krysse fylkesvegen ved den nevnte bakketoppen. I motsatt retning, ikke langt unna, er det en nitti graders sving.

TRAFIKKSIKRING

Nå etterlyser Christopher Thaulow-Landmark trafikksikringstiltak.

– Det må i det minste gå at å få satt opp noen fareskilt. Nå som det jobbes med gangvegen langs fylkesvegen, bør det også kunne anlegges en bussholdeplass ved innkjøringen til Elstadlia, sier han.

- VANSKELIG Å LØSE

– Jeg kan ikke love noen utbedringer. Dette burde vært tatt opp før reguleringsplanen ble godkjent, sier Rita Johannessen som er seksjonsleder hos Statens Vegvesen i Akershus.

– Vi må bygge etter reguleringsplanen som er godkjent i kommunen, påpeker hun.

– Den har jo også vært ute på offentlig ettersyn. Jeg kan ikke si om vi kan få til noe etterpå. Men jeg skal ta med meg videre at det er ønske om en bussholdeplass ved vegen inn til Elstadlia, sier Johannessen.

– Det er ikke lett. Vi eier vel ikke mer enn veggrunnen, og kan ikke bygge på annen manns eiendom. Selv om det blir godkjent nå, kan det få konsekvenser i ettertid, sier hun.

– Men noen fareskilt må det vel gå an å få opp?

– Det er lite som er mer regulert enn skiltingen vår. Skiltforskriftene er meget omfattende, og et skilt vil kanskje ikke bety så mye, sier Johannessen.







Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.