I minst fem år fra kommende skoleår skal de to transportselskapene Nedre Romerike Minibuss og Lillestrøm Minibuss kjøre skolebarn med spesielle behov. Det er klart etter at Taxus har fått kontrakt med Ruter, og bruker de to selskapene som underleverandører. Av 55 minibusser som skal kjøres i alle de seks kommunene på Øvre Romerike, skal de kjøre 37. Totalt på Romerike setter de inn 102 minibusser, nesten dobbelt så mange som de har i dag.

MILJØ

– Hvorfor vant akkurat deres selskaper dette anbudet?

– Vår satsing på mer miljøvennlig transport er nok hovedgrunnen. Vi har bestilt 96 minibusser fra Mercedes som skal kjøre på syntetisk diesel, dessuten får vi ti elektriske busser fra Iveco. Fire av disse skal kjøre på Øvre Romerike, sier prosjektleder Ole M. Sanne.

Kontrakten er verdt 73,5 millioner kroner årlig, men pris var ikke det store tildelingskriteriet skal vi tro Sanne.

– Miljøaspektet vårt veide nok tyngre for Ruter, påpeker han.

LADING OG FLERE ANSATTE

De ti elbussene krever egne ladestasjoner, og nå er busselskapet på jakt etter et egnet sted til disse på Jessheim.

– Det er særlig i dette området elbussene skal kjøres. På dagtid kommer vi til å bruke hurtiglader, om nettene står bussene i laderamper, sier Sanne.

– Elektriske minibusser er ikke akkurat dagligdags på norske veier?

– Nei, så vidt jeg vet er det ingen andre transportselskaper i Europa som har så mange elbusser i bestilling. Vi bidrar til å sette dette temaet på dagsorden, og føler at vi går litt foran, sier han.

I miljøvennlig ånd er han også opptatt av sjåførenes kjørestil.

– Fornuftig kjøring og ingen stillestående tomgang betyr mindre drivstofforbruk, sier Sanne.

– Har dere nok sjåfører til å klare oppdraget?

– Nei, ikke foreløpig. Vi trenger i alt 102 sjåfører, altså 50 flere enn vi har nå. Derfor er vi allerede nå på utkikk etter dyktige folk som kan kjøre skolebarn for oss, opplyser Sanne.

De to selskapene har eksistert siden henholdsvis 2000 og 2004.

– Når får dere levert alle minibussene?

– Mercedesene er allerede under bygging i Tyskland. Og elbussene blir levert i god tid de også.

1500 BARN

Bussene skal frakte 1500 barn trygt til og fra skolen hver eneste dag.

– Dere skal kjøre såkalt spesialtransport, hva er det?

– Alt fra barn i rullestol til elever som har brukket et bein eller på andre måter har behov for transport. Noen bor så langt unna at de har krav på skoleskyss av den grunn, påpeker trafikkleder Kristin Langbakke.

De resterende 18 rutene på Øvre tar selskapet Minibuss 24–7 seg av.

ELEVER FRA EIDSVOLL VGS: Til NM med arbeidsbenken Optimekk

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.