• BISTÅR GJERNE: Leiv Åge Karlsmoen liker godt å bistå kunder med bilholdet, og hjelper dem mer enn gjerne.

Til en viss grad bestemmer man selv hvor grundig man vil være, men ifølge bensinstasjoninnehaver Leiv Åge Karlsmoen må enkelte oppgaver gjøres.

– Det finnes jo en haug med tips og råd. Noen sier at du må gjøre det på den måten, og noen sier at du bør gjøre det på den måten. Men man må ikke høre på alle råd som finnes, forklarer han.

I Maura drifter han det mange anser som en god gammeldags bensinstasjon. Karlsmoen begynte ikke i bransjen fordi han er så glad i å selge pølser, og stortrives derfor med å bistå kunder med bilholdet.

SIKKERHET I FØRSTE REKKE

Et eksempel på en fallgruve man kan gå i er hvorvidt man skifter fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk. Karlsmoen er litt skeptisk til å ikke bytte da dette medfører lengre bremselengde, i tillegg til dårligere veggrep på våt asfalt.

Han anbefaler heller at man legger om til sommerdekk, og rengjør vinterdekkene med lunkent vann og såpe, skyller godt, sjekker at de er uskadd og eventuelt fjerner fastbrent bremsestøv fra felgene med felgrens.

– Dette er saltsyrebasert, og det er veldig viktig å bruke bruksanvisning. Skylle godt og ikke la det være på for lenge, sier Karlsmoen.

IKKE MYE I MOTORROMMET

– Det er ikke mye man bør gjøre i motorrommet. Mange mener man skal ta motorvask, men høytrykkspyler i motorrom på dagens biler kan fort bli dyrere enn man har lyst til, forklarer Karlsmoen.

Det finnes imidlertid unntak, og batteriet må ha tilsyn. Dette vil si at man fjerner eventuell irring fra batteripolene med lunkent såpevann og en negle-eller oppvaskbørste før man skyller og setter dem inn med hvit vaselin.

– I tillegg bør batteriet vedlikeholdelades hvis du for eksempel kun kjører mange småturer til og fra butikken og lignende, sier han.

MÅ SE AN VÆRET

Det er ikke alltid like lett å vite når vårværet er stabilt nok til at man kan klargjøre bilen, og når det kommer til gjøremål som for eksempel hjulskift handler det først og fremst om sikkerhet.

– Det er bedre å vente litt lenger enn det man kanskje hadde trengt, forklarer han.

Når det kommer til selve vaskejobben handler det mer om å kjenne litt på kroppen når man føler at det begynner å bli vår.

FJERN SALT OG SKITT

– Salt fungerer nesten som et bindemiddel, og gjør at møkk setter seg bedre på bilen. Hvis den blir sittende for lenge resulterer det i lakkskader og i verste fall rust, forklarer Karlsmoen.

Det er dermed lurt å vaske bilen på en egnet plass med såpe og lunkent vann før den skylles godt. Til dette kan man bruke en høytrykksspyler.

– Bruk avfettingsmiddel, men les bruksanvisning. En del midler er ganske sterke, og kan være skadelig for både deg og bilen, sier han.

KREVER LITT TRENING

Etter at bilen har blitt vasket, og er helt tørr kan man polere. Men Karlsmoen påpeker at det er viktig å ikke bruke poleringsmiddel på ulakkerte plastikkdetaljer.

– Bruk gjerne poleringsmaskin hvis du har det. Med poleringsmaskin får du best resultat, men man må være forsiktig, og det krever litt trening, forklarer Karlsmoen.

Dette må du også huske:

  • Sørg for at dekkene har riktig lufttrykk og mønsterdybde.
  • At alle lykter er i god stand, og at lyspærer fungerer.
  • Sørge for at rutene er pusset så du har god sikt.
  • Ikke bruk vaskemidler med silikon på gummimatter, pedaler, ratt og girspak. Det kan bli glatt, og dermed skape farlige situasjoner.

Dette kan du gjøre:

  • Skape et trivelig førermiljø ved å støvsuge setene og gulvet, tørke av dashbordet med en fuktig klut, vaske bilens gummimatter og fjerne eventuelle flekker fra setene.
  • Sette gummilistene i dører og bagasjerom med silikon, slik at gummien vedlikeholdes og dørene går lettere opp.
  • Smøre dørlåser og andre låsmekanismer.
  • Utbedre eventuelle steinsprutskader med en lakkstift. Da er det viktig at dette er helt tørt før man begynner med polering.
  • Bruke lakkrens for å fjerne oksidering og fastgrodd møkk. Husk at du legger lakken åpen og derfor må polere rett etter bruk.
  • Benytte lakkforsegnilig for at poleringen skal holde lenger, og skape en hardere hinne som minsker risikoen for steinsprutskader.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.