Karlsmoen står og smører rykende ferske bagetter til kundene på YX-stasjonen i Maura. Han er blitt kjent for disse gjennom årenes løp.

– Det er morsomt å kunne reise på en bensinstasjon hvor de vet hva en stiftetenning er. Da slipper du å få en boks med tegnestifter fra betjeningen, sier Kim Vestlund og smiler. Han er ofte innom Leiv Åge Karlsmoen i Maura.

– Det er alltid hyggelig å komme hit. Det skal brenne skikkelig om jeg skal reise et annet sted.

Også Karlsmoen har modernisert seg kraftig siden oppstarten i 1997. Men fortsatt driver han bensinstasjon med den samme suksessoppskriften; Service, service og service.

Fra bensin til Burger

100 år tilbake i tid besto stasjonene av en drivstoffpumpe og en tilsynsmann, som tålmodig betjente kunder under åpen himmel. Etter hvert kom bygningene, og de var gjerne som lokale temper, flotte bygninger som alle la merke til. Først med det viktigste til bil. Etter hvert med butikk der bilrekvisita utgjorde mesteparten av inventaret. Det har med andre ord gått fra bensinstasjon, via servicestasjoner og til dagens energi- og matstasjoner.

– I mange tiår var det bare i pølsebua man fikk kjøpt pølse. Mens bilene ble reparert i verkstedhallen og olje skiftet i smøregrava på bensinstasjonen, sto pølsekokeren og putret bak kassa. Skepsisen var stor, folk trodde ikke det var mulig å få seg en skikkelig pølse, eller et raskt måltid på et sted som solgte drivstoff, smøreolje og vindusspylervæske. Nå er det ikke så mange pølsebuer igjen, sier Knut Hilmar Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K Norge.

Bensinstasjonsbransjen har vært gjennom drastiske endringer de siste årene. Mens det i 1969 var 4.215 stasjoner rundt omkring i landet, var dette redusert helt ned til 1.580 enheter ved nyttår i 2016, viser tall fra Norsk Petroleumsinstitutt.

– Det er ingen selvfølge at slike stasjoner finnes lenger. Alt peker mot større og større enheter, og det er ikke plass til alle. Det har vært en massiv bensinstasjonsdød de siste årene. Det er sikkert 400 enheter som er blitt borte på landsbasis, sier Karlsmoen.

Freshere og freshere tilbud

Åtte kilometer unna – på Circle K-stasjonen på Dal – åpnet de denne uka et splitter nytt mattilbud på stasjonen. Der satser de på mexicansk, fersksmurt og sunn mat.

– Framtidas kunder vinnes med den beste maten og den beste kundeopplevelsen. Vi skal sprenge alle grenser for hva det er mulig å servere på en bensinstasjon, sier markedsdirektør og påtroppende norgessjef Christoffer Sundby.

I samarbeid med kokkene i Flying Culinary Circus skal fem stasjoner utrustes med den nye matsatsingen i løpet av de neste månedene. Først ut var Circle K Økern i Oslo, som tidligere i år også ble landets første bensinstasjon med solceller på taket.

– Dette følger en klar samfunnstrend. Folk ønsker å bruke mindre tid på enkelte av dagens måltider og spiser mer mens de er på farten. Men kravene til hurtigmaten øker. Vi ønsker kvalitet, valgfrihet og ærlig, sunn og fersk mat. Alle disse ønskene skal vi levere på, sier Sundby.

Han mener det er liten tvil om at kundene nå blir de store vinnerne. Hurtigmatleverandørene i Norge oppgraderer sine tilbud, og dermed kan selektive kunder velge hva de måtte ønske fra øverste hylle, hevder han.

På Circle K ved E6 på Dal testes det nå ut nye måltidskonsepter. Der skal de nå se hva som fungerer og hva som må jobbes mer med. Bakgrunnen at dette kommer nå er rett og slett stor etterspørsel fra kundene. Det står mange kunder i kø og bestiller mat når EUB er innom. Både salatbaren og tacoavdelingen er populære.

– Vi har sunnere mat, flere alternativer, rikere utvalg av salater og mer utvalg for alle. Målsettingen er at alle i familien på fem skal finne seg noe her, sier Silje Marita Skedsmo, assisterende daglig leder.

– Er dette noe som har presset seg fram over tid?

– Ja, det har gått mer og mer den veien. Vi begynte med flere selvsmurte bagetter, og etterspørselen økte mer og mer. Nå er vi her.

– Hva kan du få her nå?

– Mexican, burritos, kesedia, tacosalater, bagetter i flere størrelser og salater.

– Og pølser og hamburgere?

– Ja, naturligvis.

– Hva med hjelp til skifte av vindusviskere og oljeskift?

– Ja, det hjelper vi også til med. Det er flere av dem som jobber her som kan bidra med det. Stasjonen har i tillegg bilvask og selger selvfølgelig også drivstoff, smiler hun.

– Er dere blitt flere ansatte?

– Ja, vi har egne ansatte på mat- og matsikkerhetskurs. Inne i bensinstasjonen er det også nå en egen seatingavdeling. Der kan kundene sette seg ned, slappe av og nyte maten. Vi har mange kunder som kjører langt, og da er det helt nødvendig å legge forholdene best mulig til rette, sier hun.

Testes ut i Norge

EUB får opplyst fra Circle K-systemet at Norge er det fremste pilotlandet på flere områder.

– Med denne satsingen blir vi matlaboratorium for hele Circle K med 12.500 utsalgssteder på tre kontinenter. Norge nyter stor anerkjennelse fordi vi ligger langt framme på mattrender, I tillegg til biodrivstoff og elbiler. Derfor er det logisk å teste ut nye ting i Norge, sier Christoffer Sundby.

Omveltningene er nærmest til å ta og føle på i bensinstasjonsbransjen. Tidligere var det gjerne verksteder, smøregrav og bilrekvisita som var kjennetegnet, noe også flere av EUBs reportasjebilder viser. Det er riktignok fortsatt flere igjen av dem, som Karlsmoen i Maura og Shell-stasjonen i Sundet, men nå er kjennetegnet blant de fleste i ferd med å bli sunn og rask mat for folk på farten.

Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt er glad for at det fortsatt finnes bensinstasjoner som drives på gamlemåten og ivaretar historien. Hun mener det er flere grunner til den store dreiningen i bransjen de siste tiårene.

– Bensinstasjonene drives på en annen måte, med et annet tilbud. Bilene har et annet behov og det er mange faktorer som spiller inn. Grunnen til at det er blitt færre smøregraver er for eksempel at bilene våre nå stort sett fylles med drivstoff og spylevæske mellom servicene. Tidligere var det slik at det var mer å skru på og behov for å gjøre smørereparasjoner. Dermed er disse tjenestene blitt mindre etterspurte, og de som skal overleve i dagens bransje tilbyr derfor i større grad andre tjenester, slik som energi til både bilen og sjåføren, sier hun.

Tilbake hos Leiv Åge Karlsmoen i Maura har utviklingen heller på ingen måte stått stille. Han har riktignok fortsatt et verkstedtilbud og salg av bildekk står for en stor andel av årsomsetningen, men driveren har utviklet flere bein å stå på.

– Jeg så for eksempel ikke for meg at jeg skulle stå og smøre bagetter hele dagen for 20 år siden. I dag selger vi mye mat, og det er naturligvis viktig for oss.

Karlsmoen er blitt viden kjent for sin mat, for eksempel representert gjennom bagettene. Disse står han og smører selv – hver eneste dag. For å sette sitt eget stempel.

– Hva er hemmeligheten?

– Mye er nok at jeg satser på den lokale leverandøren Østli Pølsemakeri. Gode og lokale råvarer har vært viktig for meg hele veien, og det vil fortsatt være viktig.

– Og nå blir det 20 år til?

– Da er jeg 73 år, så det tror jeg neppe. Men det blir i hvert fall ti år til. Jeg har ingen planer om å gi meg, sier Leiv Åge Karlsmoen.

Store endringer

  • Massiv utvikling de siste årene. Dreining fra smøregraver og hjelp til drivstoffylling til hurtigmat med kvalitet.
  • Servicen forsøker alle stasjonene fortsatt å ivareta. 
  • De fleste steder er det fortsatt mulig å få hjelp til enkle biljusteringer, som skifte av vindusviskere.
  • Enkelte aktører, som Shell-stasjonen i Sundet og Leiv Åge Karlsmoen på YX-stasjonen i Maura, driver en kombinasjonsdrift. Med fokus på bilhjelp og bilreparasjoner og et utvidet mattilbud.
  • Karlsmoen har holdt på i 20 år og har overhodet ingen planer om å gi seg. Han er fortsatt like ivrig og holder det i hvert fall gående i ti år til – minst. 

Utviklingen:

  • Mer enn halvparten av bensinstasjonene i Norge har forsvunnet siden 1969.
  • Mens det den gangen var 4.215 stasjoner, er antallet i dag nede i 1.580.
  • Antallet har sunket jevnt og trutt i løpet av årene som har gått, men stabilisert seg noe siden årtusenskiftet.
  • Den gangen var antallet 2.130 totalt.

Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.