Vi har hørt historien om da Roger Axelsson fra Ullensaker Venstre i 2001 fikk samferdselsminister Torild Skogsholm (V) til å innføre fordeler for elbileiere, som siden har vært norsk politikk.

– Stemmer denne historien?

– Dessverre nei, men det er et snev av sannhet, sier han og tar oss tilbake til før valget i 2001.

– Da presset Venstre på for å få gjort noe med avgiftene på nullutslippsbiler med tanke på å redusere forurensingen. Så ble det valg og Venstre kom i regjering, påpeker han.

SAMMEN MED OSLO

Axelsson var da nestleder i Akershus Venstre, men rykket opp til topps da lederen fikk permisjon.

– Ola Elvestuen på sin side ledet Oslo Venstre. En dag i 2002 ville han ha meg med til Skogsholm for å få henne til å åpne kollektivfeltene for elbiler.

LADESTASJONER: Flere og flere ladere i vårt distrikt

– Var tanken at dere ble sterkere sammen?

– Ja, men det var vel bare Oslo og Akershus den problemstillingen var aktuell for da, sier Axelsson.

– Hva skjedde?

– Dette var i starten på elbilrevolusjonen. Think slet selv om det var et bra initiativ, og det måtte intensiver til for å få fart på utviklingen. Vi møtte ministeren, som ikke var vanskelig å be, og enden på visa var at hun skulle ta saken opp med Vegdirektoratet.

– Fikk hun gehør der?

– Nei, for der i gården mente de at dette var fryktelig vanskelig å få til. Men i 2003 brukte Skogsholm en dispensasjonsmulighet i lovverket som åpnet kollektivfeltet for elbilene. Og siden har det vært slik i hele landet, sier han.

– Hva sa bilistene?

– De snakket ikke om det økonomiske men om tidsbesparelsen ved å passere køene på vei mellom barnehagene, jobb og fritidsaktiviteter. Det argumentet var nytt for oss, og da Trygve Hegnar reagerte med en sur kommentar visste vi at dette funker, smiler Axelsson som selv støttet løsningen.

– Vi i Venstre har alltid vært for ny teknologi, sier han.

MER UTVIKLING

Den nye teknologien vi er midt oppi går i rasende fart på alle felter. Axelsson liker det han ser, men vil at vi gjør mer.

– Som land må vi tenke teknologi og bidra til at utviklere får med seg investorer. Flere aktører ser markedsfordeler ved for eksempel å montere ladestasjoner ved shoppingsentre. De vet disse trekker kunder, sier han.

– Så elbiler er kommet for å bli?

– Det var et dumt spørsmål. Svaret er jo helt åpenbart. Men jeg tror vi kommer til å se en god del hydrogenbiler også, særlig de som skal frakte tunge ting over lange avstander, sier Roger Axelsson.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.