• BLOMSTER: Blomster og klapping for en vellykket førstetur for Skiblander. Eidsvolls ordfører John-Erik Vika var så fornøyd med turen at han ga blomster til kaptein Erik Olsen.
  • UT PÅ TUR: På brygga sto flere reisefølger og ventet på å få komme ombord.

Med salutt og vaiende flagg la «Mjøsas hvite svane» til kai, slik hun har gjort siden 1856 da hun ble satt i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer.

TURISTATTRAKSJON

I 1854 åpnet Norges første jernbanestrekning fra Oslo til Eidsvoll. To år etter ble Skibladner satt i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer. Det var en revolusjon. Folk kunne nå komme seg fra hovedstaden til Lillehammer på en lang dag. Før hadde reisen tatt flere dager.

Nå er Skibladner en turistattraksjon og blott til lystseilas.

Onsdag var båten full av blide reisende da den ankom Eidsvoll, og på kaia sto flere turistfølger og ventet på å komme om bord for å ta den langsomme turen oppover til Hamar.

– FANTASTISK TUR!

– For en fantastisk tur, strålte en nøttebrun ordfører da han hoppet i land.

John-Erik Vika hadde tatt toget fra Eidsvoll til Hamar og Skibladner ned igjen. Han har fått dette for vane når båten går sin første tur nedover Mjøsa og Vorma.

Og som vanlig takket han for turen ved å overrekke skipets kaptein, Erik Olsen, blomster.

– FIN PENSJONISTJOBB

Sola fulgte Skibladner hele vegen onsdag, og kaptein Olsen var strålende fornøyd med den førte ordinære ruteturen.

– Jeg kan ikke huske at vi har hatt så fint vær på den første turen tidligere, sier han.

Han er en av tre kapteiner som alternerer i jobben, og Olsen er med for sjuende året.

– Jeg er pensjonist og bor på Hamar. Dette er en fin pensjonistjobb, sier Olsen, som i sitt yrkesaktive liv seilte i utenriksfart.

– Hvordan oppføre båten seg i dag?

– Helt eksemplarisk! Hun er god å ha med å gjøre i finvær, men kan være en vanskelig dame å ha med å gjøre hvis været er ruskete og det blåser, sier kapteinen.

– Egen ferie, da?

– Den utsetter jeg til Skibladner-sesongen er over. Ellers er det jo ferie god nok å seile på Mjøsa, sier en fornøyd kaptein.

TO RUTER

Skibladner åpner og avslutter sesongen med charterturer. I år går båten i ordinær trafikk fram til 19. august.

Båten går hver dag unntatt mandager, da ligger hun til kai i Gjøvik. Skibladner kommer til å gå i rute fram til 19. august.

Den har to ruter – den nordgående Gjøvik – Lillehammer – Gjøvik, og den sørgående Gjøvik- Eidsvoll – Gjøvik.

På den nordgående, som går tirsdag, torsdag og lørdag, er båten innom Hamar og Moelv. «Eidsvoll-ruta» på onsdag, fredag og søndag, har også Kapp som anløpssted. På søndager er båten også innom Nes og Totenvika.

LES OGSÅ: Skibladner står tørt

Fakta

Skibladner ble satt i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer 1856. Den er verdens eldste hjuldamper i trafikk og er fredet av Riksantikvaren.

I sommerhalvåret går den sine daglige ruter på Mjøsa, og den er et populært turistmål.

I 1856 var båten var den en revolusjon. To år tidligere åpnet jernbanen mellom Oslo og Eidsvoll, og båten ga folk mulighet til å reise fra hovedstaden til Lillehammer på en dag.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.