Klokka er 05.02. Ut av døra hjemme på gården i Gamle Dalsveg i Maura kommer Christian Bendz. Han er morgenfrisk og opplagt. Det er duket for en ny arbeidsdag.

– Jeg gjør dette hver dag, så for meg er det ikke tidlig, humrer han, Høyre-politiker og bypendler. Han jobber med industriberedskap i Næringslivets Sikkerhetsorganisasjon (NSO) på Lysaker. Før jul eksploderte satsene i bomstasjonene ut og inn av Oslo. Nå koster det minimum 44 kroner – ti kroner opp – å kjøre gjennom bomringen i hovedstaden. I rushtiden er det blitt enda dyrere (se egen sak). Det valgte Christian Bendz å ta konsekvensen av. Han skiftet ut sin Volvo V40 dieselutgave 2015-modell i en BMW i3 elbil.

– Jeg reiser hjemmefra 5.15 hver morgen og er inne på jobb mellom 6.00 og 6.10. Så forsøker jeg å reise hjem igjen senest 14.30. Det er flere grunner til at jeg valgte å kjøpe elbil, men de økte satsene i bomringene i Oslo var helt klart én medvirkende årsak. Det er blitt høye utgifter, og det kom over natta for mange, sier Bendz.

60.000 mindre i utgifter

Tidligere hadde han minimum 3.000 kroner i måneden – i rene dieselutgifter. I tillegg gikk det unna 1.500-2.000 kroner i bompenger.

– Nå sparer jeg 5.000 kroner i måneden og 60.000 kroner i året på å kjøre elbil. Det er mye penger. Det er også kjempepositivt at man kan gjøre dette for miljøet. Jeg ventet med å kjøpe elbil til jeg fant én utgave som har litt kjørelengde. På en god sommerdag klarer denne 25–26 mil og på en gjennomsnittlig vinterdag ligger den på cirka 20 mil før lading. Det holder for meg, sier Bendz.

Som morgenfugl unngår han køer på veiene inn til hovedstaden. Og skulle det dukke opp noe, legger han seg bare ut i kollektivfeltet. Rushtidsavgiften er et fremmedord for de med elbil.

Fordeler kan forsvinne

– Det snakkes oftere om at noen av elbilfordelene kan forsvinne?

– Ja, og det er jeg fullstendig klar over. Den nåværende Regjeringen har fredet dette fram til 2020. Men det vil komme endringer. Kjøring i kollektivfeltet kan bli kuttet og det kan komme til å koste en symbolsk sum, som 5 eller 10 kroner, å kjøre gjennom bomringene. Det er helt i orden, sier Bendz.

– Jeg har sett en klar endring i kjøremønsteret til folk etter at bomavgiftene økte. Jeg ser også stadig flere som pendler med elbil, sier Christian Bendz, før han setter kursen mot Oslo i det vakre vinterlandskapet.

FAKTA OM BOMPENGER

  • Med dieselbil ville det kostet Christian Bendz 44,10 kroner i bompenger per passering å pendle til jobben i Strandveien 15 på Lysaker. 
  • Med elbil er hver eneste bompassering fortsatt gratis.
  • Mens inntektene fra bomringen i dag ligger på omkring 2,8 milliarder kroner, ventes de å øke til 4,5 milliarder i 2019. Det skal brukes til blant annet kollektivinvesteringer og nye sykkelveier.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.