De er lokale sykkelentusiaster, og henholdsvis kommunikasjonssjef og generalsekretær i Syklistenes Landsforening. Nå har de akkurat kommet rullende ut av skogen på én av mange stier på Hauerseter.

– Uansett hvor vi bor på Øvre Romerike, har vi fine omgivelser og veier for sykling rett utenfor egen stuedør. Distriktet har mange sykkelskatter, sier Løkken, nå bosatt på Finstad i Eidsvoll. Han har bodd i alle kommunene i avisens dekningsområde.

– Selv setter jeg meg ofte på sykkelen, og ruller av gårde uten noe bestemt mål. Det er alltid spennende, og jeg blir aldri skuffet, sier Andersson, bosatt i Tiurkroken på Jessheim.

Med i sykkelbynettverket

EUB har bedt de to sykkelforkjemperne anbefale fire sykkelturer hver på Øvre Romerike. Dette er ruter med varierende distanser og vanskelighetsgrad, og garantert rike på opplevelser (se fakta). I dag er det gang- og sykkelvei hele veien fra Eidsvoll sentrum, via Jessheim til Kløfta. På Øvre Romerike er både Ullensaker og Eidsvoll med i Sykkelbynettverket. Dette er Statens vegvesens sykkelfaglige nettverk for ansatte i kommuner, fylkeskommuner og veivesenet. Blant annet er 88 kommuner og 15 fylkeskommuner med. Øvre Romerike er også del av et eget nettverk av sykkelruter i Europa.

– Øvre Romerike er knyttet til et nettverk av 15 sykkelruter i Europa. Ruta som går gjennom vårt distrikt, kalles Pilegrimsruta og er merket som Nasjonal sykkelrute nummer 7, én av ti slike ruter i Norge, sier Andersson. Den europeiske sykkelunionen (ECF), som Syklistenes Landsforening er medlem av, samordner utviklingen av dette nettverket av sykkelruter, som forbinder hele kontinentet. Nettverket er planlagt ferdig innen 2020.

Stort jubileumsår

– Mjøstråkk, en 25 mil lang sykkelrute rundt Mjøsa, følger rute 7 på østsiden av Mjøsa, og et eget kart for Mjøstråkk dekker et område fra Oslo Lufthavn på Gardermoen i sør til Lillehammer i nord. Kartet er lagd i samarbeid med vårt lokallag på Hamar blant annet, sier Løkken. For dem som måtte ønske er det mulig å kombinere sykkelturer med Skibladner og bruk av tog (koster halvparten av en ordinær voksenbillett – se mer info på nsb.no).

– Kombinasjonsmulighetene gjør det enklere å velge ut sin strekning, avhengig av om man er tursyklist, treningssyklist, en barnefamilie eller en som nesten ikke har sittet på en sykkel tidligere, poengterer Andersson.

Syklistenes Landsforening har engasjerte medlemmer landet rundt. Nå ønsker de kontakt med personer som vil være med å starte opp et eget lag i Ullensaker og Eidsvoll, gjerne med tilknytning til resten av Øvre Romerike.

– Sykkelen er god for veldig mye – helse, miljø og trafikk, sier Løkken og Andersson før de ruller videre. Dette har Syklistenes Landsforening engasjert seg i siden den ble stiftet 16. juni i 1947, altså 70 år siden. Både dette jubileet og det faktum at sykkelen er 200 år i år vil bli behørig markert.

Turtips

Ullensaker: Trimtur på 33 kilometer fra Jessheim stasjon. Se denne linken for mer informasjon

Nannestad: Lettsyklet rundtur på 36 kilometer fra Maura på Romerikssletta

Hurdal: Badetur på 25 kilometer fra Hurdal torg til Langton

Eidsvoll: Rundtur på 32 kilometer fra Eidsvoll sentrum til Utsjøen.

Jessheim-Kløfta: Den Wingerske kongevei. Se her for mer info. 

Nordbymoen – Nordkisa: I skogsområdet mellom Jessheim/Nordbymoen – Algarheim–Nordkisa finner vi et rutenett av skogsveier og stier. Området er stort sett flatt, men ønsker man noe stigning kan man velge Brennifjell-runden som er noe over en mil lang. De ulike rutene kan kobles sammen i et utall varianter.

Nordbytjernet rundt: Godt kjent for Jessheim-beboere og et godt eksempel på bynære friluftsliv. Det finnes et nett av stier i området, og deler av området er landskapsvernområde med dødisgrop og rikt fugleliv. 

Romeriksåsene på langs. Mer info på her og her

I 2015 vedtok Akershus fylkesting en sykkelstrategi for Akershus for perioden 2015–2030

Hovedmålet i sykkelstrategien er å øke sykkelandelen fra dagens 3,5 prosent til 8 prosent, som er det nasjonale målet.

Sykkelstrategien består av fem hovedelementer:

1. Løfte fram sykkel, sykkelparkering og myke trafikanter som et viktig interesseområde i planbehandling og dialog med kommunene og andre aktører.

2. Bidra til økt bruk av sykkel gjennom kommunikasjon og aktivitetsskapende arbeid.

3. Lokalisere skolebygg, regionale anlegg for idrett og friluftsliv og andre fylkeskommunale virksomheter slik at flest mulig kan gå og sykle.

4. Utvikle sammenhengende sykkelveinett lokalt og regionalt.

5. Legge til rette for sykling fra dør til dør hele året.