• Kjemper for Jonas: SVs Nicholas Wilkinson vil endre bilordningen slik at Jonas Granås og andre i samme situasjon får tilbake sin økonomiske støtteordning fra Nav. Foto: Morten Brun

Regelendringen som Jonas Granås rammes av når han nå trenger ny bil har engasjert mange. Jonas jobber alt han kan på den lokale Kiwi-butikken. Men selv om han jobber 15 timer i uka, oppfyller han ikke de nye kravene som gjelder etter at bilstøtteordningen ble endret i forbindelse med statsbudsjettet for 2015.

Fram til da kunne man få Nav-stønad for å bryte en isolert tilværelse eller utøve sine oppgaver i dagliglivet, slik som Jonas vil. Dette er nå endret, slik at selv om Jonas jobber på Kiwi, regnes han ikke som arbeidstaker fordi han er 100 prosent uføretrygdet.

– Problemet er at mitt arbeidsforhold på Kiwi ikke regnes som inntektsgivende, da jeg har 100 prosent arbeidsuføretrygd. Min situasjon passer ikke med de nye reglene, sier Jonas Granås.

– Jeg håper bilordningen blir endret, slik at jeg fortsatt kan komme meg ut av leiligheten, på jobb og til fysioterapi. Dette er viktig for meg, sier Granås, som er glad SV har tatt opp saken i Stortinget.

SV-politikerne Solfrid Lerbrekk og Nicholas Wilkinson løftet saken opp i Stortinget med følgende forslag:

”Stortinget ber Regjeringen innføre tilskudd til bil til personer som trenger bil i gruppe 1 for å bryte en isolert tilværelse”.

Varsler Full debatt

– Nå skal arbeids- og sosialkomiteen behandle saken og fremme en innstilling. Deretter blir det full debatt i Stortinget. Der blir det bestemt om vårt forsalg skal vedtas eller avvises, sier Wilkinson.

Bilstøtteordningen for ordinære personbiler ble etter endringen forbeholdt folk i utdanning eller i lønnet arbeid. I forslaget viser de også til EUBs reportasje om Jonas Granås i september.

– Vi forventer at de andre partiene holder det de lovet i valgkampen og som ble referert i nyhetsreportasjen i deres avis. Der sa blant annet Høyre at de mente regelendringen hadde fått feil utslag, sier Wilkinson.

Bilstøtteordningen ble kuttet i statsbudsjettet for 2015. Ordningen ble utvidet for tilpassede kassebiler, men ble samtidig kuttet for ordinære personbiler.

– enklere regelverk

– Samlet besparelse i 2015 var 50 millioner kroner. Summen er liten i den store sammenhengen, men ordningen betød mye for dem som fikk støtte. Da innskrenkingen ble gjort ble folks mulighet til å leve selvstendige liv svekket. Likestillingen mellom folk med funksjonsnedsettelser og andre ble kraftig svekket. For mennesker som verken har anledning til å utdanne seg eller komme i lønnet arbeid har kuttet ført til mer isolasjon og har gjort en vanskelig hverdag enda vanskeligere, sier Wilkinson.

Etter EUBs forrige reportasje skrev Venstre-leder Trine Skei Grande følgende på e-post til Jonas Granås:

– Vi trenger et enklere regelverk med større rom for skjønn, og det er en viktig sak for Venstre. Hele mitt politiske liv har jeg vært opptatt av å stå opp for enkeltmennesker i møte med systemet. Fordi systemet er til for hver av oss. Så dette vil jeg følge opp. Stå på videre, jeg heier på deg.

EUB fikk ikke tak i Trine Skei Grande for en kommentar til denne saken mandag.

Slik er de nye reglene

I januar 2015 endret Arbeids- og sosialdepartementet forskrift om stønad til motorkjøretøy eller annet transportmiddel.

Etter 1. januar 2015 kan man bare få stønad til ordinær personbil hvis det er nødvendig for å stå i inntektsgivende arbeid.

Det er som hovedregel ikke mulig å få stønad til ordinær personbil hvis man mottar 100 prosent uføretrygd. Før endringen kunne man også få stønad til vanlig personbil, selv om man ikke hadde arbeid. 

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.