• UTSTILLING: I klubbhuset er det plass til å vise fram Èn bil fra hvert av de ni merkene som Eigths Amcar Club samler på. Planen er at de skal få langt større lokaler i løpet av et par år.
  • BOKA: Tittelen på jubileumsboka forteller hva som er motivasjonen bak den enorme samlingen.

For 40 år siden startet Jack Tveter og noen kompiser opp Eight Amcars Club. De ønsket å finne og ta vare på kjøretøy fra amerikanske bilprodusenter som ikke overlevde konkurransen fra General Motors og Ford. Etter en liten diskusjon satt de igjen med åtte bilmerker: Packard, Studebaker, Willys, Hudson, Nash, DeSoto, Kaiser og Henry J.

– Helt fra starten har det vært et ønske om å bevare. Vi mener dette er viktig kulturhistorie, sier Tveter, som har vært klubbens president i så å si alle disse årene.

Nå står han i klubblokalet sammen med Svein Sandnes. Sandnes har skrevet en bok om klubbens historie og ikke minst bilene. Boken er i stort format – på godt over 500 sider og flere kilo tung. Noe som er logisk når 40 år med Eight Amcars Club skal oppsummeres. For det som startet i det små med en håndfull biler, er i dag en klubb med 140 medlemmer og 397 biler, hvorav rundt 200 er i kjørbar stand. Biler fra merker som ikke har eksistert i de siste 50 årene. Det er all mulig grunn til å tro at dette er en av de største samlingene av slike biler på planeten.

Kun 50 av dem er hentet fra utlandet, resten har Tveter og andre klubbmedlemmer sporet opp i Norge.

– Bilen er stygg og jævlig: - Akkurat slik den skal være!

Ildsjelklubb

– I starten kjørte vi rundt i Norge, fire karer i én bil, tre med kikkert og en sjåfør. Dette var tiden før internett, jeg hadde ikke engang fasttelefon hjemme. Så vi dro og kartla bestanden, sier Tveter.

I årene siden har de møysommelig bygget opp samlingen, godt hjulpet av denne researchen. Bilene de har funnet, har vært av høyst varierende kvalitet.

– Noen har vært gravd ned i en åker, vært fullstendig gjennomrustet eller ligget i bæreposer.

Og det er faktisk ikke slik at de nå har støvsugd landet for disse uvanlige bilene.

– Nei da, det er fortsatt noen igjen.

– Eight Amcars Club regnes som en av de store ildsjelklubbene. Man må bare beundre dem. Tror ikke det er mange bilklubber som har like mange spesielle biler, sier Arnstein Landsem, påtroppende redaktør i Amcar Magazine.

Han mener klubben sitter på en kulturskatt av de helt sjeldne.

– Og man skal huske på at de begynte tidlig. Det var ikke mange som var interessert i å ta vare på slike biler den gangen de startet.

Åtte ble til ni

I klubblokalet på Knatten står det ni biler. En fra hvert merke. Selv om klubbnavnet er ganske kategorisk på at det er åtte, så ble det til ni. I utgangspunktet valgte de nemlig å droppe Frazer.

– Ingen av oss kunne huske å ha sett en bil av denne typen i Norge, så da tenkte vi at det ville bli umulig å få tak i dem.

Så noen år etter oppstarten, i 1982, fant de en Frazer litt nord for Kongsvinger. Den hadde gått som drosje i Numedal, og da bestemte de seg for å innlemme dette merket i klubben.

I sommerhalvåret kan besøkende komme og se bilene som står i klubbens utstillingsrom. De nær 390 andre bilene står hovedsakelig i låver på Østlandet.

– Helt fra starten var det et viktig moment at bilene skulle stå under tak. Da blir de bare eldre, ikke dårlige, sier Tveter.

Fra vrak til skinnende klenodium: Du så denne 1919-modellen på Farmen i Gullverket

Utvide

Noen mil øst for Knatten ligger det som kan kalles hovedloven, Foss gård. Her har klubben tatt over et bygg på 1500 kvadratmeter. I to av etasjene er det tett i tett med kjørbare biler i en slags parkeringsorigami, mens kjelleren er forbeholdt objekter som venter på at noen skal sette dem i stand igjen.

Tanken om å redde og deretter å vise fram de restaurerte bilene, med full dokumentasjon, har hele tiden vært grunnsteinen i klubbens arbeid. I lang tid har de jobbet for å få et utstillingslokale der de kan vise fram mer enn noen prosent av samlingen.

Tveter tror det kan skje om ikke så lenge.

– Vi håper å komme i gang med et nytt bygg i forlengelsen av dagens klubblokale i 2018.

Tanken er at Foss gård kan fungere som et magasin for utstillingen. Tveter mener at det er viktig at det bilhistoriske senteret kan rotere på hvilke biler som blir vist fram. Og de har ett mål til i år som klubben blir 40 år.

– Vi skal runde 400 biler.

Romerike Gammelbilklubb: 53 år gammel buss blir som ny

Fakta om Eight Amcars Club

  • Eight Amcars Club eller EAC ble startet 30 juni 1977 i Sørum. 
  • Klubbens formål: Å bevare og restaurere flest mulig av de åtte amerikanske merkene som tapte kampen mot Ford og GM i tiden 1946-1966.
  • Førkrigsmodeller av alle merker var attraktive samleobjekter, klubben ønsket å ta vare på «taperne» av etterkrigsmodellene. 
  • Svært mange av klubbens biler har norsk historie.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.