En polsk trailersjåfør må tilbringe dager og netter på kontrollstasjonen på Minnesund etter å ha blitt stanset med blankslitte sommerdekk på tilhengeren.
- Bilen kom fra Polen tirsdag kveld og skulle over fjellet til Stranda med varer, forklarer kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen på Jessheim.

LIVSFARLIGE

- Vogntog med så dårlige dekk er svært farlige på vegene, påpeker Rogneby.
- Det er stor fare for at hengeren på glatt føre slår ut og kommer over i motgående kjørebane. Dessuten vil de dårlige dekkene selvfølgelig påvirke bremselengden, understreker han.

VINTERDEKK PÅBUDT

Det er fra og med i år påbudt med vinterdekk både på trekkvogn og tilhenger på vogntogene. Tidligere var det bare påbudt med vinterdekk på trekkvogna. Vinterdekkene skal være spesialmerket fra fabrikken.

FALSK MERKING

Den polske ekvipasjen hadde greie vinterdekk på trekkvogna, med sommerdekk på alle seks hjulene på hengeren.
- Noen av dekkene var til og med utstyrt med falsk vinterdekkmerkingen. Merkingen som vinterdekk var svidd inn i sommerdekkene. Den ekte merkingen fra fabrikken står ut fra dekket, forklarer Rogneby.

4500 KRONER I BOT

Forelegget for å kjøre med sommerdekk på vogntog vinterstid, er 750 kroner per hjul. Det polske transportselskapet må altså ut med 4500 kroner i forelegg. I tillegg kommer utgiftene til seks nye vinterdekk.
Hva det blir til med straff for falskmerkingen er foreløpig uklart.

KJØREFORBUD

- Vogntoget får ikke forlate kontrollplassen på Minnesund før dekkene på hengeren er skiftet. forsikrer Rogneby.
- Vi har gitt sjåføren telefonnummer til dekkleverandører i nærområdet, men dette blir dyrt og sjåføren har ikke penger. I slike tilfeller er det ikke uvanlig at transportselskapet i stedet sender en annen bil med nye dekk fra Polen, forteller Rogneby.

BEDRING

Vegmyndighetene har i flere år hatt fokus på utenlandske trailere som blir stående fast i trafikken eller forårsaker uhell og ulykker på grunn av dårlige dekk og manglende kjettinger.
- Jeg synes det generelt har blitt bedre både med dekk og kjettinger, sier Bjørn Uno Rogneby.
- Østeuropeiske transportører som kjører fast på Norge, har lært og har jevnt over bra dekk på bilene. Det er verre med dem som bare kjører en tur i ny og ne. Det er dessverre fortsatt en del tungtransport med dårlige dekk. Det gjelder også norske vogntog, forteller Bjørn Uno Rogneby.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.