- Det vil være helt hårreisende. Slik skal det ikke være, sier fylkespolitiker Tonje Brenna (Ap).
Ruter truer med å si opp samarbeidsavtalen med NSB hvis den ikke blir reforhandlet. Hvis avtalen ikke blir forlenget neste år, vil overgangsmuligheten forsvinne, Ruters månedskort vil ikke lenger gjelde på toget, og prisen for enkeltbilletten på toget vil ifølge skyte i været, særlig på lengre reiser, melder NRK. Tonje Brenna reagerer med vantro over prissjokket som kan møte togpendlere, blant annet fra Eidsvoll til Oslo.
- En ting er prissjokk på brød, men dette er instanser styrt av politikerne. Vi eier både NSB og Ruter. En slik prisøkning vil gjøre det lite motiverende for dem som har lyst til å bruke toget i stedet for bilen. Det er noe vi som politikere må sørge for at ikke skjer. Vi må få ned utslippene og sørge for god miljøpolitikk. Da kan ikke prisene økes på denne måten, sier Brenna.
LES OGSÅ: Fornøyd med togtilbudet

Vil ha forutsigbarhet

- Vi må skape forutsigbarhet for togpendlerne. Det betyr at de ikke skal behøve å få slike skumle overraskelser nede i veien. Det er helt vanvittig. Jeg forventer at Høyre og Frp rydder opp, og sørger for at forhandlingene gir et helt annet utslag enn et prissjokk. Det er også typisk at det er et utkantstrøk som rammes. Et slikt prissjokk ville aldri kommet i Oslo sentrum. Vi må huske at toget er hovedfartsåren for utrolig mange pendlere på Øvre Romerike. Det er også målet for mange av bussene. Færre vil velge togtilbudet om det plutselig blir mye dyrere, poengterer Brenna.
Overfor NRK sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at han er innstilt på å finne en løsning.

Vil ikke ha parallelle tjenester

- Vi må sette oss ned sammen med Oslo og Akershus og sørge for at vi gir de reisende i Oslo og Akershus et best mulig kollektivtilbud.
- Det er ikke ønskelig for noen at vi skal begynne å skille mellom buss og tog og lage parallelle tjenester, sier han.
LES OGSÅ: Fare for parkeringskaos
Samarbeidsavtalen mellom Ruter og NSB skal sikre gjennomgående billetter, felles priser på alle trafikkslag, bedre korrespondanser og generelt bedre samordning. Jo flere som tar toget, jo mer må Ruter betale NSB. Ifølge prognosen blir beløpet 909 millioner kroner i 2016. Ruters styre har bestemt at administrasjonen ikke har fullmakt til å videreføre avtalen i 2016 hvis det ikke er satt i gang et utredningsarbeid for å finne en ny økonomisk modell, ifølge Ruter.
- Det er fantastiske kollektivmuligheter fra Eidsvoll til Oslo, men det hjelper lite om færre vil bruke det i framtida. Høyre og Frp må sørge for at NSB og Ruter kommer til enighet om ny avtale som forhindre prisøkning, sier Brenna.
Også fylkesvaraordfører mener det må være helt uaktuelt at NSB og Ruter bryter samarbeidet.
- Det vil ikke minst være som å gå baklengs inn i framtida. Ruter bruker i dag 11 % av sitt budsjett på å sponse NSB sine billetter. Det er penger vi gjerne skulle brukt til å kjøre flere busser i stedet. Men det er en avtale som sikrer enkelt felles billettsystem og lave priser for kundene. Hvis billettavtalen mellom Ruter og NSB ikke videreføres er det krise for kollektivtrafikken, sier Salvesen.
Dersom saken ikke løses vil han foreslå at Ruter instrueres i å fortsette samarbeidet med NSB.
- Det er krisemaksimering å blåse dette så mye opp i media. Det er uaktuelt for både Akershus Fylkesting og ikke minst kundene å bryte samarbeidet. Dette bør vi ordne opp i med departementet. Vi kan ikke ha et system som straffer kollektivbrukene fordi fylket og staten har delt ansvaret for kollektivtrafikken. Målet til både NSB og Ruter må være å gi de reisende best mulig kollektivtrafikk, sier han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.