• EUB markerer den internasjonale kvinnedagen 2018 med masse godt stoff med lokale kvinner i front og fokus.

– Det er helt riktig å si at jeg fikk det inn med morsmelka, smiler Karianne.

På lastebildøra står det Karianne og First Lady. På motsatt side står det First Dog og Deemen.

– Det er hunden min. Den har vært med meg på jobb hver eneste dag siden jeg begynte å kjøre yrkesbil, sier Willersrud.

EUB treffer henne på jobb. Hun er ikke mer enn 24 år, men har allerede seks år bak seg som yrkessjåfør. Nå jobber Karianne i Tigre Norpukk – som eneste kvinnelige lastebilsjåfør. Hovedbasen ligger i Ormlia på Eidsvoll Verk.

– For meg er kvinnedagen en påminnelse om at det ikke alltid har vært så lett for oss, sier Karianne.

Likelønn og muligheter

Willersrud opplever at mye har endret seg de siste årene.

– Men historiene som fortelles, blant annet på TV, viser at det ikke alltid har vært like greit. Jeg føler virkelig at vi har kommet en god vei de siste tiårene, sier Willersrud.

Hun har ikke planer om å markere kvinnedagen på noen spesiell måte.

– De viktigste sakene i dag er at alle skal få lik lønn og ha muligheten til å jobbe med det de vil, sier Karianne.

– Karianne er én av de mest pliktoppfyllende sjåfører og kollegaer vi har, sier Pål Garberg i Tigre Norpukk. Han legger til at bedriften har 20 ansatte totalt, hvorav åtte lastebilsjåfører.

– Hun er eneste kvinnelige sjåfør. Totalt er det fem kvinner ansatt hos oss, fordelt på blant annet kontor, renhold og kafédrift, legger Garberg til.

Variert arbeidshverdag

Ifølge SSB var det i 2016 cirka 1.000 kvinner registrert med yrket «lastebil- og trailersjåfør», av totalt 26.000 i Norge. SSB-tall og forsikringsselskapenes trafikkskadestatistikk, viser at kvinnelige lastebilsjåfører har færre ulykker enn menn, og ulykkene de er innblandet i har generelt lavere skadegrad.

Willersrud er klar på at det er blitt mange flere kvinnelige yrkessjåfører de siste årene.

– Kanskje dette også viser at likestillingen er kommet lenger. Det er i hvert fall mye kortere vei for jenter å bli yrkessjåfør i dag, sier Karianne.

– I firmaet har vi bare trivelige og hyggelige kollegaer. Jeg trives best med en varierende arbeidshverdag. Her driver vi med alt fra fjerning av snø til legging av ny vei, så her får testet oss i litt av hvert. Jeg kan absolutt anbefale andre jenter å bli yrkessjåfør, sier Karianne Willersrud.

Karianne Willersrud

  • Alder: 24 år.
  • Bosted: Minnesund.
  • Yrke: Yrkessjåfør i Tigre Norpukk.
  • Familie: Flesteparten bor i Fredrikstad. Pappaen bor her i området.
  • Utdannelse: Yrkessjåfør.
  • Aktuell: Har vært yrkessjåfør i seks år. Stortrives i et mannsdominert yrke. Er den eneste kvinnelige yrkessjåføren i det lokale firmaet.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.