Fuglene kvitrer rundt Hilde Vibeke Stoltenberg. Lett på tå som en virvelvind kommer hun trippende gjennom skogen ved Skaubanen på Råholt. Ti kilometer er tilbakelagt på stier i Råholt-marka i forkant av intervjuet. Politikeren, barnehagelederen og småbarnsmammaen er knapt andpusten.

– Jeg hadde lyst til å komme i bedre form. Det var tungt i starten, men nå er det bare gøy, smiler Stoltenberg.

Det startet med innkjøp av en tredemølle og løping hjemme i stua, og fortsatte det med ukentlige treninger med gode venner i Løpsklubben 1814 eller på egen hånd – gjerne i naturskjønne omgivelser. I begynnelsen klarte hun ikke å løpe åtte kilometer sammenhengende.

– Men det spiller da ingen rolle. Det ble gåing, jogging, gåing og jogging om hverandre. På den måten kom jeg meg ut og fikk trimmen. Etter hvert ble formen gradvis bedre, sier hun i dag.

Har opplevd en mengde gevinster

Nå inneholder en perfekt treningsuke fire-fem løpsøkter – med en skikkelig lørdagslangtur på 14 til 18 kilometer.

– Men du kan fint ta en kort økt på fem kilometer også. Det er bedre enn ingenting. Jeg forsøker å legge inn varierte økter, gjerne intervaller, fartslek og langturer. Da er det alltid morsomt og du har noe å se fram til, sier Stoltenberg.

– Hvilke gevinster føler du det gir?

– Du sover bedre, er i bedre humør og kommer i bedre form. Også merker du det godt på kroppen, både fysisk og psykisk. Det er bra for egen velvære å komme seg ut. Er du sliten i utgangspunktet, blir du ikke noe mindre sliten av å sitte i sofaen. Det er bare å komme seg opp, og ikke bruke fokus på dørstokkmila. Begynn gjerne å gå en tur, hvis det er tungt å løpe. I Løpsklubben 1814 har vi et fantastisk tilbud med flotte folk. Der gjør vi treningen til noe sosialt. Du har en avtale, treffer folk, kan prate og hygge deg underveis og får i tillegg god trim. Det blir ikke bedre enn det, smiler Hilde Vibeke. I Løpsklubben 1814 kan utøverne velge mellom tre grupper.

– Det er gjort slik for at alle skal finne et passende nivå, sier Stoltenberg.

Løp av 18 kilo

– Det har jeg lært meg å ta hensyn til, også i treningshverdagen. Det betyr at jeg ikke kan presse meg like mye alle dager. Jeg har faktisk også kunnet kutte ned på medisinen etter at jeg begynte å trene. Stoffskiftet regulerer seg bedre selv.

For noen måneder siden måtte hun ta en liten pause i treningen. Men nå har hun knekt koden, og trener som aldri før.

– Jeg har gått ned 18 kilo siden jeg begynte å trene, sier hun. For en måned siden løp hun halvmaratondistansen under Oslo Maraton. Flere løp står på planen den nærmeste tiden.

– Løp du fra Ap til Frp fordi du trodde folk var sprekere der?

– Nei, det vet jeg jammen ikke. Men det var et viktig valg for meg. Nå føler jeg at jeg kan være meg selv, og få muligheten til å være med å påvirke på områder som betyr mye for meg. Vi må prøve å se mer på alle mulighetene som finnes i Eidsvoll, og ikke være så opptatte av begrensningene. Det er også utbredt å hele tiden tenke på sitt eget parti. Frp har vært gode på å se etter felles løsninger, gjerne i samarbeid med andre partier, sier Hilde Vibeke Stoltenberg – før hun legger på sprang videre inn i Råholt-marka.

Hildes beste råd for en sporty hverdag

  • Ikke vær redd for å gjøre noe nytt. Du kan bli glad av det.
  • Tenk på alle gevinstene treningen gir. Alt fra mer overskudd til bedre humør og bedre søvn.
  • Tenk at du skal komme over terskelen. De første tre-fire øktene er helt pyton for alle. Fyttikatta for en dårlig form jeg er i, er det naturlig å tenke. Men bit tennene sammen. Det blir langt morsommere etter hvert.
  • Start gjerne med å sette deg delmål, for eksempel at du skal løpe mellom én lyktestolpe og gå de to neste. Da stiger formen gradvis uten at du gaper over for mye,
  • Sett deg treningsmål, for eksempel et løp du gjerne vil være med i. Da er det lettere å holde motivasjonen oppe over tid.
  • Tren gjerne sammen med andre. Da er det mer sosialt og vanskeligere å avlyse avtaler.
  • Det viktigste er å ha det gøy, gjerne ute i naturen. Trening gir mange fine opplevelser.

LES OGSÅ: De fant mye å prate om, partilederen Siv Jensen og det ferske Frp-medlemmet Hilde Stoltenberg

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.