• BUNKE. Bernt G. Jessen i Opel Norge kunne få uker etter at Ampera-e ble vist for første gang, legge hånden på en svær bunke med ordrer.

Etter at Opel viste elbilen Ampera-e for første gang på bilutstillingen i Paris i oktober 2016, har interessen blant norske kunder vært stor.

De første bilene leveres til Norge om fire måneder, og den norske importøren kan melde om massive ordrebunker. Norske Opel-forhandlere skal ha solgt Ampera-e for 1,2 milliarder kroner, melder importøren i en pressemelding. Det skal tilsvare vel 3700 biler.

Mange av bilene er solgt igjennom det som til nå har vært uvanlige kanaler.

– Det vi opplever til fulle, er at norske bilkjøpere velger en ny måte å kjøpe bil på. Det er solgt biler på Twitter, LinkedIn, Facebook og ikke minst på vår bestillingsside på nett. Salgstakten tilsier et salg på nær 10.000 biler på årsbasis, sier administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge.

MILJØVENNLIG SKOLESKYSS: Elevene kjøres i elbusser fra høsten av

Ventetid

I fjor ble det registrert totalt 3708 nye Opel personbiler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det innebærer at Opel-salget økte med 12 prosent fra året før.

Jessen forteller at Norge blir det første landet i Europa som får Ampera-e, men at den store interessen gjør at det kan bli litt ventetid om man bestiller nå.

– Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge, og produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret sier Jessen.

I andre halvår av 2018 skal Jaguar komme med sin første elbil, I-Pace, og Jacob Moer Aanonsen, salgssjef hos den norske importøren, kan melde om henvendelser allerede nå.

– Det er stor pågang fra norske kunder. Vi har per i dag cirka 1400 som har meldt interesse for å kjøpe bilen, sier Jacob Moer Aanonsen, salgssjef for Jaguar Land Rover Norge.

I fjor ble det registrert 359 nye Jaguar-er i Norge, det beste tallet de noen gang har hatt.

Audi ruller også ut sin første elbil neste år.

– Vår fullelektriske SUV Audi e-tron quattro er på gang neste år. Interessen rundt bilen fra forhandlere, og ikke minst fra kunder, har vært formidabel, så vi legger ikke skjul på at dette er noe vi gleder oss til, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi.

Audien er en stor SUV som skal ha en rekkevidde på 50 mil og en batteripakke på 95 kWh. Jaguars I-Pace er også en SUV, med samme rekkevidde som Audien. Batteripakken oppgis å være på 90 kWh.

Året etter Audi og Jaguar kommer Porsche med Mission-E, en elektrisk familiesportsbil.

– Vi har allerede relativt lange lister hos våre forhandlere med interessenter, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren.

MILJØVALG I ULLENSAKER: Åtte nye elbilladere klare til bruk

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.