Den korte sykkelturen markerte samtidig avslutningen av utbyggingsprosjektet langs Mjøsa som startet med forberedende arbeider allerede i 2010. Selve anleggeperioden startet i 2012.

NORDENS STØRSTE ANLEGG

Fellesprosjektet var i sin tid Nordens største anlegg med rundt regnet 1.500 sysselsatte på det meste.Utbyggingen var beregnet å koste 11,9 milliarder kroner.
- Til tross for ekstrakostnader i forbindelse med konkursen til Alpine Bau som var entreprenør på en av parsellene, blir sluttsummen over én milliard kroner mindre enn opprinnelig antatt. Det er vi fornøyd med, sier prosjektleder Taale Stensbye.
- Vi har holdt både kostnadsramma og tidsramma, og vi har bygd kvalitet på rekordtid. Vi er stolte av det vi har utført, men vi kommer aldri til å glemme det triste faktum at vi hadde to dødsulykker på anlegget, sier prosjektlederen.
Stensbye framhever også forholdet til lokalbefolkningen.
- Alle er selvfølgelig ikke fornøyde med alt vi har gjort, men jeg føler vi har hatt et godt forhold til naboer og grunneiere, og jeg vil takke dem for utvist tålmodighet, sier han.

ETAPPEVIS FULLFØRING

Motorvegen langs Mjøsa ble fullført 25. juni i 2015, og dobbeltsporet jernbane ble offisielt åpnet 12. desember i fjor.
I går ble den siste snorklippingen foretatt. Den markerte ny lokalveg til Morskogen og åpning av Mjøstråkk som går på den tidligere jernbanetraseen.
- Med dette er hele Nasjonal sykkelrute nummer 7 - Pilegrimsruta - klar. Den strekker seg fra Halden, via Oslo og Øvre Romerike til Trondheim, og er koblet sammen med tilsvarende veger nedover i Europa slik at det er sammenhengende sykkelrute fra Trondheim til Santiago de Compostela i Spania.
- Nå er også ruta rundt hele Mjøsa ferdig. Den er 250 kilometer lang, og det er denne som er Mjøstråkk, kommenterer Taale Stensbye.
- Vi er kjempeglade for tiltaket. Det er flott at den gamle jernbanetraseen kan utnyttes til noe så fornuftig og bra som dette. Vi gleder oss til fortsettelsen når Vormtråkk seiere knytter Eidsvoll sentrum sammen med turvegen langs Mjøsa, sier Eidsvolls ordfører John-Erik Vika.
LES OGSÅ: Ny tid og nye muligheter for Morskogen
FAKTA
Byggetid: 2010-2016.
Kostnadsramme: 11,9 milliarder kroner.
Antatt pris: 10,8 milliarder kroner.

Dette er bygd:

21,6 km firefelts motorveg med midtdeler og tre tunneler; Korslundtunnelen på 630 meter, Morskogstunnelen på 2,3 milometer og Espatunnelen på 650 meter.
16,8 km dobbeltsporet jernbane med tre tunneler; Molykkjatunnelen på 580 meter, Ulvintunnelen på 3,9 kilometer og Mostuatunnelen på 200 meter.
Ca. 20 km ny lokalveg.
18,6 km ny sykkelveg (Mjøstråkk).
Friområdet med båslipp på Morskogen.
LES OGSÅ: - Dette blir et fantastisk tilbud til folket

Dette er gjort


Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.