Dette vil påvirke modellutvalget, sier importørene.

I løpet av 2018 skal det fases inn en ny målestandard basert på det som kalles WLTP-syklusen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure), som skal erstatte NEDC (New European Driving Cycle). Den nye syklusen gjør at flere bilmodeller vil få helt andre utslippstall, siden WLTP har lengre kjøretid og større variasjon når det gjelder hastighet.

– 2018 blir et overgangsår, sier Marius Tegneby, kommunikasjonssjef hos den norske BMW-importøren.

Han skisser opp et marked der noen biler, som er mot slutten av sitt livsløp, vil selges til de ikke passer inn i det nye systemet. Andre modeller kan trekkes ut av markedet en periode før de dukker opp med nyere teknologi, mens de nyeste modellene allerede er tilpasset de nye systemene.

Utfordring

Tegneby sier at overgangen kan bli en utfordring både for bilselgere og kunder.

– Her vil Norge rammes i større grad enn mange andre land, siden vi har et avgiftssystem som baserer seg på utslipp. Dette gjør at selve utvalget av hybridbiler også vil være i en overgangsfase.

– Her vil jeg absolutt anbefale kundene å ta kontakt med forhandlerne, de skal ha oversikt, sier Tegneby.

– Overgangen til WLTP vil føre til at det i en periode blir et produksjonsopphold for flere av våre modeller, også A3 e-tron og Q7 e-tron. Samtidig har vi godt med biler både i bestilling og på lager, så inntil videre arbeider vi som normalt, sier Øyvind Rognlien Skovli hos den norske Audi-importøren.

– I løpet av 2018 må alle modeller over på WLTP, også de ladbare hybridene. Altså vil det skje suksessivt gjennom året. BMW reduserer ikke utvalget av ladbare hybrider som et resultat av WLTP, men livssyklusen til enkelte modeller vil påvirke modellutvalget, sier Tegneby.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.