Utgangspunktet var kampen for å beholde Helfo-kontoret i Sundet med 13 ansatte.

Helfo har foreslått nedleggelse av 15 av i alt 22 Helfo-kontorer, deriblant kontoret i Eidsvoll.

LOKALE ARBEIDSPLASSER

Senterparti-ordfører John-Erik Vika engasjerte seg og oppfordret blant andre Eidsvolls eneste stortingsrepresentant, Tone Trøen (H), til å kjempe for de lokale arbeidsplassene.

Tone Trøen svarte i Eidsvoll Ullensaker Blad med forståelse for reaksjonen fra skuffede ansatte, men anklaget samtidig Senterpartiet for å være imot enhver forandring.

PÅ STORTINGET

Hennes svar ble referert på Stortinget under budsjettdebatten.

– Når Senterpartiet tar kampen for de lokale arbeidsplassene og tjenestetilbudet, blir vi møtt med harselas fra regjeringspartienes side, uttalte Senterparti-representant Sigbjørn Gjelsvik fra Akershus under debatten om helseområdet i statsbudsjettet for neste år.

«Senterpartiet hadde jo vært imot den industrielle revolusjonen», kan vi lese fra representanten Tone Trøen i Eidsvoll Ullensaker Blad den 15. desember, uttalte Gjelsvik.

VIL KJEMPE

– Jeg skal love representanten Trøen og regjeringen én ting: Senterpartiet kommer til å fortsette kampen mot sentralisering og for tjenester nær folk, uansett hva Høyre måtte si i ulike sammenhenger, sa Gjelsvik videre.

– Jeg er glad for at flertallet i denne salen går mot sentraliseringen av Helfo-arbeidsplasser, både i Akershus og mange andre steder i landet. Denne saken kommer vi til å følge videre for å kjempe for arbeidsplasser og tjenestetilbud – både i Eidsvoll og mange andre steder i landet, uttalte han.

NEDSTEMT FORSLAG

– Flertallet i helse- og omsorgskomiteen, Ap, SV, Sp og KrF, mente at Helfo-kontorene ikke måtte sentraliseres, opplyser Gjelsvik.

– Likevel stemte ikke KrF for et forslag fra de tre andre partiene der de ber regjeringen ikke gå vider med anbefalingen fra Helfo om ny kontorstruktur som innebærer at dagens 22 kontorer skal reduseres til sju.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.

Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.