I februar sa Hege Svendsen at Eidsvoll Ap vil flytte bommene på Ormlia og på Hovinmoen i Ullensaker for å få ned unødvendig kjøring på lokalvegene. Forslaget ble løftet på årsmøtet til Akershus Ap rett før påske, og derfra sent til behandling i partiets fylkestingsgruppe.
- De jobber videre med forslaget. I tillegg venter vi på en trafikkanalyse for Råholt for å få flest mulige tall på bordet, påpeker Svendsen.

VIL HA BOMMER

- Er Arbeiderpartiet er for bomringer, bare ikke der de selv bor?
- Nei, det er feil. Vi vil ha bommer, men vi må se om det finnes løsninger for å få bukt med lokale trafikkutfordringer. Årsmøtet fikk vite at bommer skaper problemer for flere lokalmiljøer. Derfor må vi se på konsekvensene av plasseringen, sier hun.
- Hva skjer videre i saken?
- Vi har bedt om en utredning. Og Sverre Myrli vil løfte saken i Stortinget. Vi vet jo at finansieringen av veger og gangstier er avhengige av bommene, sier hun.
- Hva med bom på lokalveger?
- Det er uaktuelt. Vi skaper ikke hverdagsproblemer for folk.

AVLASTINGSVEG

- Om noen år er det mange hundre flere biler i Råholt-området etter massiv innflytting. Hvordan vil dere løse dette?
- Jeg har tro på en avlastningsveg langsmed E6 så vi ikke bruker Trondheimsvegen til alt, og vi vil at fylket skal stå for den. Men vi må se 30-40 år framover i tid. Det er slett ikke sikkert de gamle ideene er de riktig for framtiden, sier Svendsen.
Også parkeringssituasjonen ved stasjonene har Ap på tapetet.
- Jeg hører stadig om folk som ikke får parkert ved stasjonene, og det er ikke bra. Men samtidig må vi gjøre det lettere for folk å gå eller sykle til stasjonene. Alt dette henger sammen, og vi må gjøre noe med det, sier Svendsen, som var en av mange som tok ordet på årsmøtet. Blant annet om finansieringen av fv. 33 gjennom Feiring.

PENDLERFRADRAG

- Jeg snakket til årsmøtet og Jonas Gahr Støre om trafikkutfordringene i Eidsvoll og at de ikke kan forvente at man skal sykle fra Feiring og Minnesund til stasjonen våre.
- Du tenker på den framtidige bommen for å finansiere vegutbygging?
- Ja, for vi må ikke straffe de som bor i slike småsamfunn ved å gjøre det dyrt å kjøre.
- De skal heller ikke betale bompenger?
- Kanskje det kan bli snakk om å gi fastboende en slags pendlerfradrag. Vi har ikke konkludert, men poenget er at vi må sette disse sakene på dagsorden. Eidsvoll Ap kan ikke bestemme noe av dette, men hvis ikke vi lokalpolitikere løfter slike saker opp i forumer som fylke og storting for videre diskusjon og behandling, skjer det ingenting, slutter hun.
Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.