– Dette tror jeg det er tverrpolitisk enighet om. Jeg har i alle fall ikke hørt noe annet, sier varaordfører Willy Kvilten i Ullensaker kommune.

Han forteller at enkelte gater, som Romsaas Allé brukes til langtidsparkering.

– Vi vet at noen parkerer der og tar buss til Gardermoen når de skal feriere. Offentlig parkering er ikke ment til slik bruk, sier han.

LOKALPOLITISK KAMP: Fikk satt ned prisene og åpnet bommene

Han snakker om rådmannens ønske om at kommunen får parkeringsmyndighet over egne gater. I kommunestyret 15. mai ber nemlig han politikerne si ja til å søke Vegdirektoratet om nettopp dette. Bakgrunnen er tilstandene på kommunale parkeringsplasser i tettbygde strøk.

– Stadig flere biler gjør det nødvendig at flere enn politiet og private parkeringsselskaper har parkeringsmyndighet, skriver rådmannen i sin innstilling.

FLERE MODELLER

Rådmannen ser for seg flere ulike alternativer for hvordan parkeringsmyndigheten kan utformes:

Eget kommunalt AS.

Eget kommunalt foretak.

Interkommunalt samarbeid.

Kjøp av tjenesten av private selskaper.

Parkeringsorganisasjonen som en del av virksomhet i kommunen.

Formannskapet vedtok i fjor å sette ned en arbeidsgruppe for å lage en plan for hvordan forvalte parkeringsmyndigheten. Rådmannens innstilling er gjort på bakgrunn av denne.

KLISS NYTT FORTAU: Brukes til parkering

Varaordfører Willy Kvilten sa da at det er nødvendig å gjøre noe.

– Vi har en del kommunale veger og parkeringsplasser. Det er særlig trafikkfarlige situasjoner vi vil til livs. Parkeringsbestemmelser vil gjelde for hele kommunen, og at det kan bli ulike restriksjoner avhengig av veien og hvor den er. Bilførerne må rette seg etter skilting på det enkelte stedet, sa Kvilten.

- Ullensaker opplever et stadig økende problem vedrørende feilparkeringer og henstilling av biler i og langs våre kommunale gater, veger og plasser. I tillegg til vanlige personbiler, gjelder dette også lastebiler, bobiler og campingvogner, heter det blant annet ii arbeidsgruppas rapport.

POLITIET ER POSITIVE

– For å kunne møte og regulere denne situasjonen i tilstrekkelig grad er det etter vår oppfatning nødvendig at flere enn politiet og private parkeringsselskaper har parkeringsmyndighet, skriver fungerende politisjef Bjørn Vandvik i Romerike i sin innstilling, noe som tyder på at politiet er positive til å få hjelp til å takle denne delen av sine oppgaver.

Hvis rådmannen får det som han vil, kan bøtene bli fra 300 til 900 kroner for feilparkering på kommunal grunn, avhengig av typen overtredelse.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.