– Vi har et kommunestyrevedtak på at vi skal fortsette å være i dialog med blant andre Bane Nor, Ruter og andre som har noe med trafikkavvikling å gjøre i forbindelse med jernbanestasjonene våre, sier John-Erik Vika, ordfører i Eidsvoll.

Det er tre trafikknutepunkter i Eidsvoll–Eidsvoll stasjon, Eidsvoll Verk stasjon og Dal stasjon. For sistnevnte stasjon foreligger det allerede planer for å utvide området for parkering. Det skal sta ferdig rundt nyttår.

– På kort sikt har vi blitt enige om å se på parkeringssituasjonen ved Eidsvoll stasjon, for å se om vi kan optimalisere den parkeringen som er der. Det er muligheter til å gjøre tiltak for å få til flere plasser, og i hovedsak innenfor det området som er definert som parkeringsareal. Vi skal også snakke med noen naboer for å se hva muligheten er der. Uansett tror vi det er mulig å få løst en del innenfor dagens areal ved å organisere parkeringen på en annen måte, sier Knut Øivind Ruud Johansen, direktør stasjoner i Bane Nor Eiendom.

HVEM BRUKER P-PLASSER

Han opplyser at Bane Nor Eiendom også vil gjøre en mindre undersøkelse på av hvem som faktisk bruker parkeringsplassene.

– Vi antar at noen av dem som parkerer der, med god grunn kunne gått eller syklet. Så vi ønsker også å oppfordre folk til å komme seg til stasjonen på en annen måte, hvis det er mulig. Bor man innenfor en timinutters radius fra stasjonen, bør man kunne sykle eller gå. Det er ikke ønskelig å øke arealet for flateparkering. Etablerer vi flere parkeringsplasser, blir det bare flere som tar bilen til stasjonen, så det vil fylle seg opp ganske fort igjen, sier Ruud Johansen.

KAN BLI 50 NYE PLASSER

I dag er det 330 parkeringsplasser ved Eidsvoll stasjon.

– Med optimalisering snakker man om et 50-talls nye plasser, uten at vi nå kan forplikte oss til at det blir 50, sier Jonn Eggerud, regionsjef hos Bane Nor Eiendom.

Ordføreren mener det ikke er noen god løsning å ha en stor flateparkering.

– Vi ser jo at arealet står veldig mye tomt på kveldstid, natt og i helger. Det er snakk om en kortsiktig løsning, og så må jo også ha en langsiktig plan, sier Vika.

Ruud Johansen opplyser at man også vil se på muligheten for en sikker sykkelparkering ved stasjonen.

– Kanskje det er mulig å få til det. Det kan være at folk har et ønske om å parkere sykkelen sin litt tryggere og under tak. Vi vil se nærmere på hvilke muligheter vi har, og kanskje også ta kontakt med Akershus fylkeskommune for å få til et samarbeid, sier han.

Han fastslår at situasjonen ved Eidsvoll Verk stasjon er mer kinkig. Der er det i dag 229 plasser.

– Arealet der er utnyttet maksimalt, og Bane Nor har ikke mer areal i nærområdet, sier Ruud Johansen.

Ordføreren er tilfreds med Bane Nors interesse for saken.

– Et av avlastningspunktene vil være bussforbindelsen mellom Hurdal og Eidsvoll Verk til høsten og videre samtaler med Ruter, sier Vika.

– Det var et positivt møte med representantene. De er veldig løsningsorienterte, avslutter ordføreren.

LES OGSÅ: Ulovlig parkering

LES OGSÅ: Jernbaneverket trenger større plass ved Eidsvoll stasjon