Spørsmålet Hege Svendsen og Eidsvoll Ap vil ha svar på, er om det går å flytte bomringene på E6 ved Nebbenes og på Hovinmoen.

KAOS

- De bommene gjør at mange som eller ville kjørt E6, heller tar lokalvegen gjennom Råholt og Lie. Det skaper trafikkaos og store utfordringer i nærmiljøene, og det må vi slutt på, sier Svendsen.
Hun tar med flere forslag til Aps fylkesmøte i marsj.
- Vi vet det er vanskelig å få flyttet bomstasjoner, men vi må spørre om de virkelig står på rette steder. Jeg har fått Sverre Myrli (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen til å stille Stortinget spørsmålet. Veksten forblir stor på Øvre Romerike, og enten vi vil eller ei blir det flere biler. Og de må vekk fra lokalvegene, sier hun.

PARKERINGSHUS

Svendsen ser også behovet for flere parkeringsplasser ved togstasjonene, gjerne parkeringshus.
- Vi må ha færre biler og finne smarte løsninger, men vi kan ikke legge ned bygdene. Mange er avhengige av bil, og de må få parkere ved stasjonen. Hvis ikke kjører de til byen, og det vil vi ikke ha noe av, sier Svendsen.
- Hvor vil du ha parkeringshus?
- Kanskje på Lundsjordet, med etasjer både under og over bakken. Kanskje i forbindelse med næringslokaler. Selvsagt med ladestasjoner og hydrogenfylling, og flere matebusser fra utkantene og nabokommunene.
Svendsen trekker dessuten fram den store og tomme parkeringsplassen på Statoil på Minnesund.
- Vi snakket med dem i fjor, og de var villige til å ha pendlerparkering der. Men det krever matebusser til Eidsvoll stasjon. Kanskje vi kan ta opp den dialogen igjen. Alt handler om å gjøre livene enklere for folk. Jeg gir meg ikke før vi har prøvd, sier hun.
Se sakene Eidsvoll Ap tar med seg til fylkesmøtet i mars:
 Saken fortsetter under kartet

ENIGHET

- Hva sier dine politiske kolleger i Eidsvoll til dette?
- Jeg tror det er tverrpolitisk enighet om dette. Men vi må løfte sakene til fylkesnivå i mars. Eidsvoll trenger uansett en god tverrpolitisk dialog om hvordan vi vil ha utviklingen av kommunen. Da er det viktig at vi finner fram til felles løsninger, sier hun.
Ap-politikeren er også opptatt av at folk må sykle mer.
- Derfor må parkeringshusene ha sikker sykkelparkering, og bedre sykkelveger. Vi må også få flere til å bruke buss mellom Eidsvoll og Eidsvoll Verk for eksempel. En annen sak vi vil ta opp i mars, er å få tilbake toget mellom Jessheim og Eidsvoll, og et togstopp på Langset. Det gir et bedre kollektivtilbud mellom tettstedene på Øvre, og færre biler på vegene, sier hun.
Et annet punkt på lista som skal behandles i mars, er å finne en finansieringsordning for fylkesveg 33.
- Det handler om å få ny vei uten å straffe lokalbefolkningen i Feiring, sier Hege Svendsen.

Hilser initiativet velkommen

Mangeårig og engasjert Lie-beboer Jan Ivar Engebretsen, synes bomforslaget er godt.
- Det er prisverdig at noen tar dette problemet opp på et høyere plan. Vi er takknemlige for alle tiltak som hjelper oss i lokalmiljøet, sier Jan Ivar Engebretsen.
Som Lie-beboer ser han daglig problemene som kom med bommen på Hovinmoen.
- Mange kjører lokalvegen om Lie for å unngå bommen, alt fra småbiler til trailere på 50 tonn. Belastningen er altfor stor for oss som bor her, dessuten er det svært trafikkfarlig, sier han og minner om at det på Trondheimsvegen forbi Lie er 80 kilometers fartsgrense.
- Nestenulykker er vanlig i Liekrysset, ikke minst når trailere fra Hauerseter står og venter for å komme inn på Trondheimsvegen. Etter en stund gidder de ikke mer og kjører ut, og det skaper trafikkfare. Lokalvegene er ikke ment for massiv trafikk som i dag. De er for smale for møtende lastebiler, og asfalten er i ferd med å sprekke. Dessuten, jeg skjønner ikke hvorfor folk kjører av en moderne og trafikksikker veg for å kjøre svingete småveger, sier han.
- Kommunen satte opp en telleboks i Lievegen, hjelper den?
- Nei, den står på feil sted. Bare den blir flyttet får vi mer korrekte målinger på fart og antall, sier han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.