I fjor ble Boligvekstutvalget i Oslo nedsatt av byrådet. Oppgaven deres er å forslå tiltak som bidrar til økt boligbygging. Før jul leverte de 59 forslag til politikerne, og ett av disse er å senke kravet til antall parkeringsplasser i nye boligprosjekter.

Også i andre byer er dette et tema blant politikerne. Boligutbyggere i sentrale strøk har sett trenden en god stund allerede.

250.000-350.000 KRONER

Kjetil Kronborg er daglig leder i Jessheim Panorama som er inne i siste byggefase nå. Prosjektet inkluderer en underjordisk parkeringsplass til hver leilighet.

- Gjennomsnittprisen i markedet for denne typen parkeringsplasser ligger på 250.000-350.000 kroner. Det er ikke bare selve plassen som koster, fellesarealene må også regnes inn, sier han.

- Uten parkeringsplasser hadde leilighetene blitt rimeligere?

- Naturlig nok, men det er ikke realistisk å bygge slikt uten parkeringsplasser. Men det er stor forskjell på å tvinge utbyggeren til å bygge 1,2 parkeringsplasser som Ullensaker kommune gjør, og å levere 0,7 som markedet etterspør, sier han.

Kronborg påpeker at etterspørselen etter parkeringsplasser i sentralt beliggende boligprosjekter går ned.

- Ofte er plassene inkludert i leilighetsprisen. Der man lar boligkjøperne velge selv om de vil kjøpe ingen, én eller flere parkeringsplasser, er tendensen at bare 50-70 prosent velger å kjøpe. Den trenden har festet seg og bransjen ser nå at dette er gjennomgangstonen, sier han.

MAKSIMALT, IKKE MINIMUM

Kommunedelplanen i Skedsmo har i sine krav rundt fortettingen av Lillestrøm en maksimalgrense på 0,7 parkeringsplasser per leilighet. Akkurat slik overordnede myndigheter og markedet etterspør.

- I Ullensaker kommune er det derimot et minimumskrav på 1,2 plasser per leilighet. Én til beboerne og 0,2 til gjester. Det er et svært strengt krav, sier Kronborg.

Jessheim Panorama fikk i reguleringssaken redusert kravet til ca. 1,09 plass per leilighet, selv om byplanen krever 1,2.

FÆRRE TAR LAPPEN

I 1991 hadde 80 prosent av unge mellom 18 og 24 år førerkort for bil. I 2016 var andelen nede i 64 prosent. I 1992 tok 60 prosent av jenter og 73 prosent av gutter mellom 18 og 19 år førerkort, mot 46 og 53 prosent i 2011. Stadig flere unge tar altså ikke førerkort, en trend som også gjelder utenfor storbyene, og er internasjonal.

Transportøkonomisk institutt står bak en studie som viser at nedgang i antall førerkort er størst tettbygde strøk, men også tydelig der folk bor mer spredt. Analyser viser at førerkortandelen i liten grad øker med alder, noe som trolig skyldes at langt færre ikke-vestlige innvandrere har førerkort enn den norskfødte befolkningen. Bilbruken blant unge er redusert, dels ved at færre har førerkort og dels ved at de som har bruker bilen mindre enn før. Bilbruken totalt i befolkningen har holdt seg mer eller mindre stabil siden 1992 viser studien. Nedgangen blant yngre veides opp av økning blant eldre, men de som tar førerkort senere bruker bil langt mindre enn de som tar førerkort som yngre.

Les også
Nyheter GARDERMOEN. Baren Norgesglasset åpner på Oslo Lufthavn, og skal hylle det norske.
Les også
Nyheter GARDERMOEN. Baren Norgesglasset åpner på Oslo Lufthavn, og skal hylle det norske.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.