– Vi planlegger å erstatte dagens sykkelparkering (48 plasser) med et lukket sykkelhotell med forhåpentligvis opp til 200 sykkelplasser, skriver prosjektleder Jasmin Jahre Henanger i Bane Nor til Ullensaker kommune.

SAMME STED

Bane Nor har så smått begynt planleggingen. Sykkelhotellet skal stå der sykkelparkeringen i dag – på vestsiden av stasjonen. Der utnytter de arealet mellom sporet og gangveiene/stasjonen for å få til flest mulig plasser.

LES OGSÅ: Vil bygge hundrevis av leiligheter på Kløfta

– Vi starte prosjekteringen med sykkelhotellet fram mot sommeren, og det kan bety byggestart til høsten. Før vi kommer så langt trenger vi kommunal godkjenning også, og selve byggingen tar noen måneder. Det er dessuten vi som skal stå for driften, sier regionleder Jonn Eggerud i avdelingen Stasjoner Stor-Oslo i Bane Nor Eiendom.

Han ser for seg at sykkelhotellet får en åpen og en lukket del.

– Den åpne blir gratis og for alle som vil parkere sykkelen sin der, den lukkede koster 50 kroner å bruke for en måned slik som på våre øvrige sykkelhoteller. Trolig er dette en ordning man velger til en dyrere sykkel. Hele området blir dessuten kameraovervåket, og brukerne betaler månedsleien via en egen app. Sykkelhotellet blir bygd over en etasje med stativer i to høyder for å tilfredsstille behovet, påpeker han.

NULLVEKST

Årsaken til at de vil bygge sykkelhotellet er at Bane Nor er forpliktet til å følge nullvekstvisjonen i Nasjonal transportplan – som sier at all ny trafikk til togstasjonene skal skje med sykkel, gange eller kollektivtransport.

HUSKER DU: Kløfta har vokst veldig 

– Da tenker vi at det beste vi kan gjøre er å bygge noe større og bedre enn det vi har i dag, med tanke på brukerne våre. Slike sykkelhoteller er vårt bidrag til å gjøre det mer attraktivt å bruke sykkelen togstasjonen og la bilen stå hjemme, sier han.

Bane Nor vil benytte tidligere prosjektert materiale, som for eksempel i sykkelhotellet på Lillestrøm, med stedlig tilpasning til Kløfta stasjon.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.