– Strekningen mellom Dal og Eidsvoll har nå bare godstrafikk, med unntak av ett tog i døgnet (tog 1679), som går personførende fra Dal klokka 01.30 direkte til Eidsvoll. Fylkestingen har flere ganger vært positive til en gjenåpning av persontogtrafikken mellom Eidsvoll og Dal. Dette vil gi et bedre samferdselstilbud, Øvre Romerike bindes sammen og det vil gi en bedre kommunikasjon til Jessheim og Kløfta. Det er i dag flere tog som starter opp på Eidsvoll stasjon før de kjører til Dal, hvor de tar opp passasjerer. Men disse togene får ikke lov til å ta med seg passasjerer fra Eidsvoll. Dette synes de fleste innbyggere er en snodig praksis, sier Salvesen.

Han stiller spørsmål og ønsker at fylkesordføreren skal ta kontakt med NSB og andre aktuelle aktører for å se om det er mulig å gjenåpne hele strekningen for persontogtrafikk. Saken skal opp i fylket i mai. NSB henviser til nyopprettede Jernbanedirektoratet i sakens anledning.

– Den «tekniske» forklaringen på at Dal-togene ikke går helt til Eidsvoll er at det ikke er sporkapasitet på Eidsvoll til å vende denne pendelen her. Det er ingen planer om ytterligere økning av sporkapasiteten på Eidsvoll. Når det gjelder det siste spørsmålet om enkelte tog som i dag går tomme kan ta med passasjerer, trenger vi litt lengre tid for å vurdere alle sider ved dette, sier Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

– Vi har forståelse for at Selma synes reisetiden hjemmefra til skolen er lang. Det finnes dessverre ingen direkte rute fra der hun bor til skolen hun har valgt å gå på. Regelverket for skoleskyss gir rom for at ungdomsskoleelever kan ha inntil 75 minutters reisevei hver vei, så reiseveien som her beskrives, selv om den oppleves som lang, er innenfor regelverket. Vi ønsker å legge til rette for at elever kan benytte kollektivtrafikk på skoleveien, men når det velges en annen skole enn nærskolen, blir reiseveien naturligvis lengre. Vilberg ungdomsskole er nærskolen, og hit er det mulig å reise med buss fra Hammerstad på 10–12 minutter. Det er for tiden ingen planer om endringer på denne strekningen, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

LES OGSÅ: - Hovedbanen har ikke vært gravd på siden 1865. Det er knapt nok elektrisitet

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.