I regi av den norske importøren legger det store bilkonsernet fram sine planer for representanter for 30 land.

NYTT NIVÅ

– Vi har gitt arrangementet kallenavnet «mission control». For dette skal bli en helt ny måte å gjøre det på for oss. Ikke bare er det en ny linje med biler, bilen skal også ha et helt nytt nivå av samhandling med dem som disponerer bilen. Det er ikke bare en bil for oss, men en revolusjon, sier Silke Bagschik, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen og sjef for e-mobility i Volkswagen.

Målet med arrangementet er å forberede den digre Volkswagen-organisasjonen på det elektriske skiftet, og det er på ingen måte tilfeldig at konferansen er lagt til Norge.

HOVEDMARKED

– Norge vil være hovedmarkedet for I.D. i begynnelsen. Vi startet med I.D.-ideen i fjerde kvartal 2015, og i 2016 dro hele ledelsen over til Norge for å lære. For å se inn i framtiden, se hvordan det var i Norge, sa Jürgen Stackmann, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen til Volkswagen.

Stor overgang

Stockmann mener Norge har vært sentral i utviklingen av elbilene.

– I Norge kan vi se effekten av elbilene. Dere har vært et slags betatest-land. Her kan vi se hvordan det blir når myndigheter og kommersielle aktører samarbeider, hvordan insentiver og infrastruktur fungerer. Jeg mener Norge nå viser hvordan det kan være i andre land om ti år.

I lokalet står en fullskalamodell av I.D.-modellen som skal lanseres i første kvartal 2020. Bilen har form som en kompaktbil, og Stackmann sier den skal koste det samme som en Volkswagen Golf diesel. Den skal raskt følges opp av flere I.D.-varianter, blant annet en SUV.

FLEKSIBEL PLATTFORM

– I.D. skal være et globalt produkt, med modeller som er bygget på samme fleksible plattform, sier Stockmann.

For et konsern som Volkswagen er det en stor overgang når de nå skal satse på elbiler som ikke bygger på eksisterende modeller. Nye fabrikker må bygges, og enorme mengder av personell må lære seg nye ting. Men Stockmann er sikker på at dette er veien de må gå, og at elbiler er framtidens produkt. Han legger også til at Tesla har vært viktig for imaget til elbilen.

– Fra at elbiler var litt merkelige biler for noen få, har Elon Musk klart å vise at en elbil faktisk er rask og morsom.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.