Siden 2003 har alle persontog på Hovedbanen stanset på Dal. Lokalpolitikerne har flere ganger bedt om at rutene videreføres til Eidsvoll, men uten å vinne gehør. Først skyldte NSB på økonomien, i det siste har de vist til for få spor på Eidsvoll stasjon.

- Men det er plass, mener de lokale Ap-politikerne.

- Vi har sporene og vi har stasjon. Likevel står togene og venter på Dal, påpeker Jørn Fraurud som både er styremedlem i Eidsvoll Ap, kommunestyrerepresentant og fylkestingsrepresentant.

JESSHEIM-EIDSVOLL-GARDERMOEN
Det lokale Arbeiderpartiet lanserer nå et forslag om en vekselvirkning mellom Hovedbanen og Gardermobanen for å sikre togtilbud mellom Jessheim og Eidsvoll, og mellom Jessheim og Gardermoen.

- Lokaltog nummer én kan gå nordover Hovedbanen til Eidsvoll og returnere til Oslo på Gardermobanen, forklarer nestlederen i Eidsvoll Ap, Rune Ness.

- Tog nummer to kan gå motsatt veg – opp Gardermobanen og ned Hovedbanen.

Det er tre spor ved Eidsvoll stasjon. Det er i teorien nok til å kunne avvikle et slikt trafikkmønster. Jernbaneverket har dessuten planer om utvidelse av stasjonskapasiteten i forbindelse med bygging av dobbeltspor videre nordover.

2012
Fra 2012 planlegger NSB å kjøre tog mellom Eidsvoll og Drammen hvert 20. minutt.

- Da er det riktige tidspunktet for å gjennomføre et slikt kjøremønster som vi foreslår, sier Jørn Fraurud .

Den foreslåtte løsningen vil gi lokaltog hvert 40. minutt vekselvis på Hovedbanen og på Gardermoen nord for Kløfta, og tog hvert 20. minutt fra Kløfta og sørover.

FYLKESTINGET
Fraurud vil nå ta saken opp i fylkestingsgruppa og regner med å få bred oppslutning om forslaget.

- Jeg regner med å få oppslutning fra de fleste partiene, med et forbehold for Fremskrittspartiet, sier Fraurud.

- Da Tove Steen (Ap) nylig tok togtilbudet mellom Dal og Eidsvoll opp i en interpellasjon til fylkesordføreren, snakket Terje Tønnessen (Frp) varmt for bussen, opplyser Fraurud.

Fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H) lovte for øvrig å ta togtilbudet på strekningen Dal-Eidsvoll opp med Ruter med henblikk på å få bedre tilbudet.

LANGSET
SV lanserte i valgkampen forlengelse av lokaltogrutene til ny stasjon på Langset.

- Vi ønsker også et togtilbud der, men jeg ser Langset stasjon mest som et stoppested for Intercity-togene, sier Rune Ness.

- Ruteopplegget for lokaltogene er så stramt at det ikke er kapasitet til å kjøre til Langset.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.