FrP ønsker en nasjonal permanent fartsgrense for firefelts motorveier. Ordfører i Ullensaker, Tom Staahle, mener Kløftavegen (E16) fra Kløfta til Kongsvinger er et bra sted å begynne. Her vil de øke hastigheten fra 90 til 100 kilometer i timen.

EN VISS SAMMENHEng

– Jeg kjører mye på denne veien, og de fleste her ligger godt over nitti. Her går det rett fram, er gode av- og påkjøringsfelt, og da må det være en viss sammenheng mellom de kravene som ligger på veien, og den opplevde kvaliteten for dem som kjører på veien, mener ordfører Tom Staahle.

– Bygger landet

Staahle og en topptung gjeng fra Fremskrittspartiet møter EUB på Kløfta. Etter at alle ble bortvist av politiet for å stå i veiskulderen på motorveien, fortsetter diskusjonen.

– Vi bygger landet, og det er ikke bare viktig å bygge veier, men vi må få ned reisetida, sier Tor André Johnsen, medlem av transportkomiteen på Stortinget for FrP.

– Avkriminaliserer bilister

FrP mener at mye av grunnen til at folk kjører for fort, er at fartsgrensene er for lave.

– Vi er opptatt av rett fart på rett vei, slik at folk respekterer fartsgrensene. Farten må oppleves som riktig, og ikke unaturlig lav, forklarer Johnsen.

På E16 er hastigheten i dag 90. Målinger viser at bilene i snitt ligger et par-tre kilometer i timen over fartsgrensen. Hvis man øker hastigheten, så vil man få ned antallet som bryter loven, hevder FrP.

ØKER IKKE

– Vi så på E18 og E6 at hastigheten ikke øker noe særlig når fartsgrensene blir hevet. Men de som kjører ulovlig, vil nå kjøre lovlig. Vi avkriminaliserer bilistene, sier Johnsen.

Veien det er snakk om går fra Kløfta til Kongsvinger, og videre til Sverige.

– Nordmenn reiser mye, og er mye i Sverige. Det er ikke naturlig at vi skal ha en vesentlig bedre veistandard, men lavere hastighet. Det reagerer folk på, og det skjønner jeg, forteller Johnsen.

Mener 90 er riktig

Statens vegvesen på sin side mener at fartsgrensene på E16, er riktig sånn som den er.

– Fartsgrensene er satt ut ifra de kriteriene som gjelder. Det er gjort en gjennomgang av den veien, og hvilken fartsgrense som skal være der, i henhold til disse kriteriene, forklarer Nils Audun Karbø, veiavdelingsdirektør i Akershus.

– De må jo ha sin mening, og det må vi respektere. Men man må forholde seg til fakta. Jeg sitter som leder i representantskapet til Øvre Romerike brann og redning, som kjører ut på ulykker på E6, og der har det ikke vært noen økning i frekvens i vår region, sier ordfører Tom Staahle.

Dette må du betale i bot i 90-sonen

+ 5 km/t = 800 kr

+ 6–10 km/t = 2100 kr

+ 11–15 km/t = 3400 kr

+ 16–20 km/t = 4700 kr + to prikker

+ 21–25 km/t = 6400 kr + tre prikker

+ 26–30 km/t = 8500 kr + tre prikker

+ 31–35 km/t = 10200 kr + tre prikker

+ 36–40 km/t = 10650 + tre prikker

+ 41 km/t --> Førerkort blir inndratt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.