Den gamle Sundbrua er i dag åpen for biltrafikk fra sentrum og over elva. Nå foreslår rådmannen å stenge brua helt for biler i en prøveperiode på to år. Forslaget kommer etter at politikere i høst drøftet vinterstenging av brua,

POLITISK BEHANDLING

Hensikten med forslaget er å gjøre det mer attraktivt å gå eller sykle til jernbanestasjon samt åpne for aktiviteter på brua i forbindelse med arrangementer i sentrum.

Saken kommer til behandling i hovedutvalget for næring, plan og miljø tirsdag.

FOR GÅENDE OG SYKLENDE

- I Nasjonal transportplan er det et mål at all økning i persontransporten i store byområder skal tas med kollektivtrafikk, sykkel eller gange. For gående og syklende er Sundbrua den viktigste brua, fordi den gir kortest veg fra sentrum til jernbanestasjonen, påpeker rådmannen i sin saksutredning.

OPPGRADERING

- Dagens situasjon er ikke god for de myke trafikantene, og det oppleves utrygt å gå på den smale, utbygde delen som er ment for andre enn bilister. Spesielt med hensyn til universell utforming framstår tredekket på brua som lite tilfredsstillende. Ved å oppgradere brua med for eksempel ny belegning, møblering og lyssetting kan turen over Sundbrua bli en fin opplevelse, skriver rådmannen.

- På sikt vil dette kunne føre til at det er behov for færre parkeringsplasser ved togstasjonen, påpeker rådmannen.

BODER OG UTSTILLINGER

- Sundbrua i seg selv kan benyttes til flere formål, for eksempel ved at det ved forskjellige arrangementer i Sundet kan tilrettelegges for salgsboder og kunstutstillinger, skriver han.

BOMMER

Brua vil bli sperret med bommer. Det gir muligheter for å åpne for biltrafikk dersom det skulle skje noe ved den andre brua, Eidsvollbrua, eller ved andre behov for å komme til på den gamle brua.

- Nødetater og driftspersonell besitter nøkler for å åpne bommer av den type som vil bli satt opp som hinder. Brua vil bli skiltet som gang- og sykkelveg, forklarer rådmannen.

INGEN NYE IDEER

Verken stenging eller salgsboder er nye ideer.

Sundbrua var for en del år siden stengt for biltrafikk i begge retning. Da ble det lansert en idé om å bygge den og bruke den til blant annet salgsboder. Ideen ble skrinlagt da det ble klart at brua ikke ville tåle vindtrykket som innebygging ville føre til.

Etter påtrykk lokalt, ble brua etter ei tid åpnet for envegskjøring med biler og for sykling begge veger.

FORURENSING

Allerede nå er det kommet kritiske bemerkninger til stengingsplanen, blant annet at det vil føre til lengre bilveg mellom Sundet og stasjonen, og dermed mer forurensing.

Det var Romerikes Blad som først omtalte denne saken.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.