• – SUNT: – Trening er stort sett sunt, også for de eldre, sier hjertespesialist Wasim Zahid. Foto: Privat

EUB fortalte tidligere denne uka om 75-årige Bjørnar Thoresen som falt om med hjertestans under bedriftskarusell-løpet på Sessvollmoen, 17. september. Thoresen overlevde og er allerede skrevet ut fra sykehuset, men kun få uker tidligere fikk som kjent en lignende hendelse på et annet mosjonsløp i samme kommune et tragisk utfall. Mange ble rystet av nyheten om at tidligere langrennsløper Ida Eide (30) omkom på sykehuset dagen etter at hun falt om med hjertestans under Norgesløpet på Jessheim, 1. september.

– Det er svært sjeldent at unge mennesker får hjertestans under fysisk aktivitet. Men siden det er så tragisk hver gang det skjer, slås det opp i media og gjør inntrykk på oss. Dermed tror vi at det er vanligere enn det er. Sannheten er at hjertet er svært robust og stanser ikke av trening. Selv ikke av hard trening. Når vi likevel ser at enkelte unge faller om så viser obduksjoner i etterkant som regel at den avdøde hadde en eller annen uoppdaget defekt i hjertet. Det er dermed hjertefeilen som er årsaken til hjertestansen, og treningen har spilt en mer indirekte rolle, sier hjertespesialist Wasim Zahid til EUB.

SKILLE VED 35-ÅRSALDER

Tidligere i høst har EUB også fortalt historien om Johan Høgseth, den 73-årige mosjonisten som nå sykler videre med pacemaker etter å ha falt om mens han satt bak styret i liene hjemme på Dal. Zahid som er spesialist i hjertesykdommer på Drammen sykehus, og aktuell med boken Hjerte for hjertet, uttaler seg på generelt grunnlag og uavhengig av den siste tidens enkelthendelser.

– Alderen spiller en viktig rolle. Det går et ganske klart skille ved 35-årsalder. Ved hjertestans før 35-årsalder er årsaken som regel en underliggende hjertefeil, gjerne noe medfødt eller genetisk. Hjertebetennelse kan være en annen årsak. Dette er grunnen til at man ikke bør trene hardt hvis man har feber og er i dårlig form. Etter 35-årsalder er det åreforkalkning og infarkt som er den ledende årsaken til plutselig hjertestans. Det er verdt å understreke at hjertestans er mange ganger vanligere hos eldre enn hos yngre, sier han.

– Er det noe spesielt man bør være oppmerksom på angående trening etter hvert som man blir eldre?

– Trening er stort sett sunt. Også for de eldre. Det er farligere å være inaktiv enn å trene. Men har man litt smårusk eller andre sykdommer, bør man snakke med legen sin før man setter i gang med hardere trening, sier Zahid.

LIVSVIKTIG FØRSTEHJELP

I ly av Ida Eides bortgang har familien opprettet et minnefond etter 30-åringen,«Ida Eides minnefond for førstehjelp i idretten», som ifølge VG har samlet inn over 650.000 kroner. På Sessvollmoen overlevde Bjørnar Thoresen takket være snarrådig innsats og førstehjelp fra andre på stedet. Hjertespesialist Zahid oppfordrer alle til å skaffe seg kunnskap om livreddende førstehjelp, for å være best mulig forberedt i tilfelle man skulle havne i en kritisk situasjon.

– Det beste er at du lærer deg skikkelig hjerte og lungeredning. Men det er mye bedre at du gjør noe enn ingenting. Uansett så er det viktigste at du ringer 113 så fort som mulig og følger instruksene fra dem, sier Zahid.

SLIK KAN DU HJELPE

  • Hjerte-lunge-redning (HLR) skal bare utføres på personer som er bevisstløse og ikke puster normalt. Du må først undersøke pasienten i inntil ti sekunder for å kunne avgjøre dette. 
  • Når du konkluderer med at pasienten er bevisstløs og ikke puster normalt, ring 1-1-3 og begynn med HLR.
  • HLR på voksne: 
  • Se etter tegn til liv.
  • Rist forsiktig i pasienten og rop «Er du våken?».
  • Gi frie luftveier:
  • Løft opp haken ved hjelp av to fingre.
  • Legg en hånd på pannen og bøy hodet bakover.
  • Sjekk om pasienten puster normalt i inntil ti sekunder.
  • Puster ikke normalt? Rop etter hjelp.
  • Ring 1-1-3 og sett mobiltelefonen på høyttaler.
  • Gi 30 brystkompresjoner:
  • Trykk midt på brystet midt mellom brystvortene.
  • Trykk ned minst fem cm.
  • Trykk med en takt på 100 kompresjoner pr. minutt.
  • Gi deretter to innblåsinger.
  • Fortsett med 30 brystkompresjoner og to innblåsinger (30:2) helt til ambulansepersonell eller annet redningspersonell tar over.
  • Kilde: Røde kors.
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.