• Støtte: Far Cato Brynildsen har selv drevet med motorsport i mange år og er 11 ganger norgesmester. – Han er til stor støtte og hjelp, sier Eivind.

En konstant eim av eksos biter seg fast i nesa og motorduren summer på øret i takt med stemmen fra dagens speaker.

Kledd i hvit kjøredress og mørke sko, med et bredt smil om munnen, kommer Eivind Brynildsen (19) gående med far Cato.

Sammen med i overkant av 50 andre deltakere, stilte Brynildsen til start under NMKs klubbmesterskap på Gardermoen denne helga.

– I dag kjører jeg mest for treningas skyld. Jeg tester ut en ny shortcar-klasse, forteller han.

kjørte første gang i fjor

Det er mye som har vært nytt det siste året. På denne tida i fjor satte Brynildsen seg for første gang bak rattet på en shortcar.

– Jeg hadde aldri prøvd det før, men ble tipsa om denne typen bil av en kompis, og tok deretter kontakt med Per Anders Johansen, som er den som har startet med shortcar, sier Brynildsen.

Johansen ordnet med prøvekjøring for Brynildsen, og så var det gjort. Prøvekjøring ble til første løp og ett løp ble til flere, før det til slutt endte i NM-tittel for nittenåringen fra Jessheim.

I pappas fotspor

Med en far som er 11 ganger norgesmester i bakkeløp, er det kanskje ikke unaturlig at han selv skulle ende med motorsport som hobby.

– Eivind var med på løp fra han lå i barnevogn. Da han ble noen år eldre kommenterte han flittig fra sidelinja og kunne bli så fortvila at han gråt hvis jeg ikke vant, forteller far Cato Brynildsen.

Men Eivind Brynildsen fant seg aldri helt til rette bak rattet.

– Jeg har prøvd både gokart, crosskart og bilcross tidligere, men har aldri trivdes veldig godt med noen av delene, forteller Brynildsen.

Helt fram til nå.

Sikter framover

– Jeg er nok blitt bitt av basillen! Foreløpig vet jeg ikke hva jeg skal kjøre, men kjøre skal jeg, sier han.

Spenninga, fightinga og det gode samholdet er noe av det Brynildsen liker best.

– Også samholdet med pappa. Han er en super støttespiller!

Fakta shortcar

  • Er både en type racerbil og en racingklasse innen motorsport. Det kjøres i disiplinene racing, rallycross og bakkeløp.
  • Ble utviklet i Norge tidlig på 2000-tallet.
  • Det kjøres i to ulike klasser i shortcar: shortcar bandit, som er 600 kubikk, og shortcar extreme, som er 1000 kubikk. 
  • Det holdes norgesmesterskap i shortcar hvert år, arrangert av Norges bilsportforbund

Kilde: Shortcar.no

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.