• GLEDER SEG: Glenn ser framover. Foto: Frode Skaar/RX Evolution

Etter at han vant landsfinalen i 2016 prøver Glenn Haug fra Eidsvoll seg denne sesongen i det internasjonale RX2-sirkuset. RX2 er klassen rett under VM, nivået hvor de aller beste som for eksempel Petter Solberg kjører. Årets RX2-sesong består av syv konkurranser. Etter løpene i Belgia, Storbritannia, Norge og Sverige, ligger Haug på sjetteplass i sammendraget. Han har alle de tre andre norske bak seg, og kun ni poeng opp til tredjeplassen. Også nykommeren selv er overrasket over hvor bra det har gått.

– Debutsesongen har gått over all forventning. Det var jo ikke meningen at jeg skulle komme opp i disse plasseringene enda, sier Haug til EUB.

HUSKER DU DENNE: Bilen fikk grisebank

i FINALER

Han har kjørt seg inn til semifinaler i alle løpene, og helt til finalene i Belgia og Norge. Før forrige runde, som gikk under motorsportfesten i svensken Høljes, hadde han kjørt seg helt opp på fjerdeplass sammenlagt.

– Det er vanskelig å si hvorfor det har gått så bra, men jeg gir da gass og kjører konsekvent, sier han. Nå ser debutanten gode muligheter til å klatre igjen.

– Målet i år var jo egentlig bare å være med, og kanskje komme til noen semifinaler. Men jeg tenkte aldri at jeg skulle være så høyt oppe. Nå er alt en bonus, men jeg begynner jo å sikte meg litt inn på den tredjeplassen, sier Haug.

INVESTERER I MEKANIKER

Alle kjører like rørramme-bygde biler som ser ut som en Ford Fiesta. Bilene har permanent firehjulstrekk, 310 hester og består av glassfiber og plast. Etter det forrige løpet ble bilene lastet i en konteiner i Rotterdam. Neste konkurranse går i Canada 4. august. Den gode starten gjør at Haug velger å satse litt ekstra for å markere seg også i fortsettelsen.

– Vi skal ha med oss en veldig god mekaniker, som jeg har gitt litt ekstra for, og som vi håper kan hjelpe. Vi ser at det er det siste lille som mangler for å komme seg helt opp, så derfor leier vi inn en profesjonell mekaniker, sier Haug.

VIL BLI LAGT MERKE TIL

Sesongen avsluttes med løp i Frankrike og Sør-Afrika. Haug sitt langsiktige mål er å komme seg inn i VM supercar, det aller gjeveste selskapet.

– De følger veldig med på oss i klassen rett under, så det gjelder å prøve å gjøre det bra. Vi kommer ikke til å vinne i år, men vil i hvert fall bli lagt merke til. Ved å kjøre godt i ett eller to år til så er det jo bare å håpe, påpeker han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.