Maja Udtian (19) fra Frøya skal under stevnet Drag Challenge 27. juli til 30. juli forsøke å ta lisens i den absolutte råeste klassen innen dragrace, nemlig top fuel dragster. Dette skal skje på nyrenoverte Gardermoen raceway. Maja blir den yngste kvinnen i Europa som forsøker seg på dette. Hun låner kjøretøyet til sin far, som også har vært hennes store inspirasjon.

– Jeg har jo vært med på dragracing siden jeg var 8 måneder. Fra mai til september hvert år siden har somrene gått til dragracing. Det vil si mye reising som betyr lite tid hjemme og til venner, men mye tid med familien og i vårt andre hjem, bussen. Jeg har aldri følt på følelsen av at jeg ikke ville reist bort, da miljøet og livet i en buss langs veien eller et motorsportsanlegg store deler av sommeren er fantastisk, sier Udtian.

Bilen til Maja utvikler 10.000 hestekrefter og gjør 0–100 km/t på 0,7 sekunder. V8 motoren drikker 40–50 liter Nitro metan drivstoff på noen få sekunder. Kjøretøyet er bygget for å tilbakelegge 402,33 meter på under fire sekunder. Ved målpassering kan den oppnå over 500 km/t.

– Det å mestre et slikt kjøretøy krever masse erfaring fra andre og ikke så raske dragrace-klasser, sier presseansvarlig Tore Ravneberg i Norsk Dragracing Gardermoen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil være til stede og kaste glans over lisenskjøringen.

– Målet mitt nå er å få fullført lisensen, noe vi håper å få gjort denne helgen. Videre håper jeg vi kan få nok samarbeidspartnere til å kunne kjøre en hel sesong. Og ønsket er selvfølgelig å hevde seg i toppen og en gang bli europamester, sier Udtian.

Over 200 team deltar på Drag Challenge.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.