- Folk viser fingeren, tuter, rister på hodet og hytter med neven. Det skyldes nok stress, mas og irritasjon. Mange har det litt for travelt i dag, og havner de bak et større sykkelfelt så føler de at de blir hindret og får dårligere tid, sier leder Bjørn-Erik Nyrud i Eidsvoll sykkelklubb.

Sikkert vårtegn

Et sikkert vårtegn er syklister som rykker ut og trener på lokale veger. Nesten like sikkert er det at det oppstår konflikter mellom kjørende og syklende. Trafikkreglene for syklister er klare: Sykkelen regnes som et kjøretøy, og du har lov til å sykle på høyre side av vegen. Det er heller ikke forbudt å sykle flere i bredden, men hvis det skaper farlige situasjoner skal man ikke gjøre det.
Når EUB treffer Bjørn-Erik Nyrud er han på vei ut på en ny økt med sønnen Benjamin og ­barne- og ungdomsgruppa i Eidsvoll sykkelklubb. De starter på Letohallen og sykler om Sessvollmoen, Lie, Hauerseter og Nordkisa, før de kjører bakkedrag i Kopperud­åsen. Treningstraseen velges bevisst.
- Vi forsøker hele tiden å velge veger hvor det er lite trafikk, og treningene legges til tidspunkter hvor trafikkbelastningen er minst mulig, sier Nyrud.
LES OGSÅ: - Klart vi tenker på farene som lurer

Velger vegbanen

Fra trafikken i Norge rapporteres det om bilister som spruter spylervæske i ansiktet på syklister, som snitter syklister med vilje og hiver bananskall og vannflasker. Nyrud har ikke selv opplevd så alvorlige tilfeller ute på vegen, men forteller at særlig større treningsgrupper i klubben ofte opplever ubehagelige og frustrerende situasjoner. Det er blitt så ille at syklistene nesten alltid velger mindre trafikkerte veger, gjerne omveger, for å komme fram til oppmøtesteder.
- Hva reagerer bilister på?
- Mange bilister mener vi skal ligge på gang- og sykkelveger, slik at de slipper å forholde seg til oss. Jeg kan til en viss grad forstå tankegangen, men om 20-25 syklister skulle ligge der ville det bli uante utfordringer i forhold til gående. Hva om det kommer to stykker med barnevogn og en hund gående. Det ville kunne oppstå farlige situasjoner. I tillegg er det ofte mer grus og småstein på gangvegene. Det gir ikke ideelle treningsforhold.
Ifølge Trygg Trafikk er det greit at sykkeltrening foregår i vegbanen, så lenge de på to hjul tar hensyn til øvrige trafikanter.
- Når vi opplever at noen viser fingeren, pleier vi bare å hilse høflig tilbake, sier Nyrud.
- Det oppstår ofte ubehagelige situasjoner. Det handler stort sett om bråbremsing foran feltet, forbikjøringer med noen få centimeters margin og spruting av spylevæske, sier Monica Storhaug, selv er en ivrig syklist.

- Gjør hverandre gode

NAF er opptatt av at det skal være et lagspill mellom bilister og syklister.
- Alle har lov til å benytte vegen, og det må vi forholde oss til. Dette er et lagspill som alt annet. Gjør hverandre gode og ta hensyn til hverandre. Sykkelgrupper på treningstur må ha interne kjøreregler, og for eksempel klumpe seg mest mulig sammen for at det skal bli enklere å kjøre forbi, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til EUB.

10 syklister mister livet årlig

I snitt mister ti personer livet på sykkel årlig, mens omtrent 60 personer blir alvorlig skadet.
Åtte av ti omkomne syklister er menn. Det er anslått at rundt 4.500 syklister årlig skades i trafikken, viser en beregning fra Transportøkonomisk institutt (TØI), basert på tall fra legevakt og akuttmottak. Blant dem som søker legehjelp etter ulykker, har om lag 20 prosent hode- eller ansiktsskader. Nærmere 70 prosent av de skadde er menn.
LES OGSÅ: Påkjørt under forbikjøring

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.