• RØYK: Dekkene varmes opp før start.
  • LOKAL: Madelen Andersen fra Nordkisa ved start.
  • NY BANE: NDRG har nettopp fullført sin første hele sesong med ny bane.

Klubben Norsk Dragracing Gardermoen (NDRG) har ikke alltid vært heldige med været etter at de åpnet det nyoppussede dragrace-anlegget midtveis i forrige sesong. I helgen hadde de imidlertid mer hell da den første hele sesongen på ny bane ble avsluttet. Stevnet innebar også at klubben NDRG for første gang fikk æren av å arrangere finalene av European Dragracing Serie (EDRS).

– Vi synes det er stas å få lov til å arrangere dette. Det løfter oss på et internasjonalt nivå og det er dit vi ønsker å komme, sier styremedlem Annette Ravneberg til EUB.

Nyoppusset anlegg gir nye muligheter til å være vertskap for større og mer anerkjente arrangementer.

– Det er et mål for oss å bygge oss opp slik at vi blir enda større, og kan tilby arrangementer som EDRS og kanskje også EM og VM. Det er viktig å ha noe å strekke seg mot, selv om dette er langsiktige mål og ikke noe vi gjør innen ett eller to år, sier Ravneberg.

– MYE BRA KJØRING

For selv om selve banen og dens nærmeste funksjoner ble gjenåpnet i fjor, er dragrace-anlegget fortsatt under oppgradering. Det rent sportslige ble prioritert først. Det innebar ny bane, tidtakerbu og tribuner, men også tilhørende sanitæranlegg. Gjennom den første hele sesongen på ny bane har klubben holdt alle de fire planlagte stevnene, og er tilfreds med erfaringene.

– Været får vi ikke gjort noe med, og regn stopper alt. Vi har likevel hatt mye bra kjøring der folk setter nye personlige tider og fartsrekorder. Teamene gir oss veldig gode tilbakemeldinger på banen, sier Ravneberg.

– HELT SUPERT

I helgen kunne de kjøre uavbrutt både lørdag og søndag etter at det regnet litt på fredagen.

– Det var helt supert, vi i styret var veldig fornøyde med å få gjennomført årets siste stevne på en god måte, sier hun.

Allerede om et par ukers tid er det duket for ny dugnad.

– Vi hadde aldri klart alt dette uten frivilligheten. Hvis man regner på timer så er det nok snakk om arbeid for mange millioner, så folk har virkelig stilt opp på alle mulige måter, sier Ravneberg.

Framover ønsker klubben å asfaltere større deler av anlegget, utvikle depot, samt tilrettelegge for mer flerbruk gjennom et større driftingområde. Blant annet.

– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger, men det gjenstår fortsatt mye jobb for å løfte det hele noen hakk til, sier hun.

FAKTA 

Norsk Dragracing Gardermoen (NDRG) er et landsdekkende idrettslag for motorsportutøvere og hovedarrangør av dragrace i Norge. 

Alle hovedarrangement foregår på Gardermoen Raceway i Ullensaker kommune.

Klubbens formål er å fremme dragrace-sporten i Norge både for bil, MC og snøscooter. 

Jobber for at unge skal ha tilbud innen motorsport under kontrollerte forhold.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.