• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
EUB logo
  • Nyheter
  • Eavis
  • Meninger
Meny
  • Nyheter
    • Alt om koronapandemien
    • Samleside om smittesituasjonen
  • EUB-magasinet
  • Sport
  • Kultur
  • Meninger
    • Send inn debattinnlegg
    • Leder
  • Eavis
  • Oss i mellom
    • Send inn hilsen
    • Se alle hilsener
  • Dødsannonser og takkeannonser
  • Lesernes EUB
  • Spill og humor
    • Pondus
    • Lunch
    • Quiz
    • Digitale sudoku
    • Digitale kryssord
  • Andre tjenester
    • Meld deg på EUBs nyhetsbrev
    • Hva solgte naboen for?
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Kontakt oss
  • Annonse
  • Abonnement
  • Redaksjon
  • Dødsannonser og takkeannonser
  • Personvern
  • EUB-appen
Ris eller ros? Vi vil gjerne høre fra deg!
Meninger
3 minutter lesetid

E16: Fylkesrådet forutsetter at de tidligere planene for ny vei mellom Nybakk og Slomarka blir videre optimalisert og utredet som et reelt alternativ

E16: «Vi frykter imidlertid at Nye Veier foretrekker å bygge rene transportetapper langt fra folk. Dette vil være negativt for bevaring av natur og dyrket mark, og vil heller ikke være den beste løsningen for å styrke lokal og regional utvikling.» skriver innleggsforfatterne. Arkivfoto: Bjørn Hytjanstorp
MENINGER: Tonje Brenna, fylkesrådsleder i Viken og Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken
Publisert: 02 desember, 2020 15:07
Oppdatert: 02 desember, 2020 15:07

Dagens strekninger med firefelts motorvei må gjenbrukes på en effektiv måte. Her har samfunnet allerede lagt ned store summer

Fylkesrådet i Viken forutsetter at korridor F mellom Nybakk og Slomarka utredes på lik linje med de andre alternativene i det videre arbeidet med ny E16.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagens strekninger med firefelts motorvei må gjenbrukes på en effektiv måte. Her har samfunnet allerede lagt ned store summer.

Dette står i kontrast til de foretrukne forslagene i Nye veiers planprogram, der det foreslås å bygge helt ny E16, gjennom skog og mark fra E6 i vest til Kongsvinger i øst.

Vårt syn ble første gang lagt fram i en høringsuttalelse fra fylkesrådet i Viken, knyttet til et såkalt anmodningsvedtak som Stortinget fattet i juni 2020. Vi mener det viktigste er å finne en løsning for den eldste delen av E16 mellom Nybakk og Slomarka, ved å bygge en ny vei som gir en fullgod løsning både for gjennomgangstrafikk og mer lokale reiser. Det er viktigere enn å kunne reise raskest mulig mellom Sverige og Vestlandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sitt planprogram for ny E16 fremstår Nye Veiers foretrukne alternativ å være inntil seks mil med ny motorvei, helt fra Kongsvinger til E6, uten gjenbruk av firefeltsveien som allerede står ferdig. Viken vil i stedet rette oppmerksomheten mot den manglende biten i puslespillet, fra Nybakk til Slomarka, noe som bør være enklere å gjennomføre med mindre økonomisk risiko.

Viken vil altså prioritere strekningen fra rundkjøringen ved Nybakk i Ullensaker kommune, gjennom hele Nes kommune og frem til Slomarka i Sør-Odal kommune. En strekning på rundt tre mil, der det i dag er et kjørefelt i hver retning.

Her er det lange strekninger med nedsatt hastighet gjennom boligområder, og av hensyn til trafikksikkerheten ser vi klare fordeler med å skille lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk. En ny og bedre vei fra Nybakk til Slomarka vil løse denne utfordringen.

Vi frykter imidlertid at Nye Veier foretrekker å bygge rene transportetapper langt fra folk. Dette vil være negativt for bevaring av natur og dyrket mark, og vil heller ikke være den beste løsningen for å styrke lokal og regional utvikling.

Når Nye Veier snakker om nytte, så er det i all hovedsak de prissatte gevinstene i form av redusert reisetid som blir vektlagt. Vi frykter derfor at bevaring av natur og dyrket mark, som ikke gis en pris i disse analysene, nok en gang taper.

I det videre utredningsarbeidet forutsetter Fylkesrådet i Viken at de tidligere planene for ny vei mellom Nybakk og Slomarka blir videre optimalisert og utredet som et reelt alternativ.

Dette er EUBs dekning av E16-saken


  • 8. september mobiliserte Annette Velde Sande over tusen medlemmer på ett døgn i gruppa «Nei til ny E16 i Ullensaker».
  • 10. september presentere EUB en interaktiv oversikt over hvorfor dette er blitt en stor snakkis.
  • 11. september kunne du lese om Sonja Balci som vurderer å flytte dersom friluftsområdene rett ved hjemmet hennes må ofres.
  • 14. september fortalte ordfører Eyvind J. Schumacher om hvorfor han er positiv til ny motorvei på strekningen.
  • I slutten av måneden inviterte prosjektledelsen de unge til å si sin mening. Ungdommer som prøvde å sende inn meninger måtte likevel gi opp. Også senere har portalen slitt med teknologien.
  • 5. oktober ble det stiftet en ny organisasjon som kjemper mot byggingen.

Mer fra Meninger

  • Noen tanker angående skiløyper: Jeg tenker meg 50 år tilbake i tid. Det var ingen maskinkjørte løyper den gang20. januar 2021
    Det har vært mye skriverier rundt løypepreparering i det siste. Jeg tenker meg 50 år tilbake i tiden. Det var ingen maskinkjørte løyper den gang. Veien ble til mens vi gikk. Artikkelen fortsetter under […]
  • Hvorfor må Romerikes innbyggere overføres til Kongsvinger sykehus?19. januar 2021
    Ja, dette og flere spørsmål synes å være overmodent og stille Helse Sør-Øst – og Ullensaker kommune ved ordfører eller varaordfører. SIA, Sentralsykehuset i Akershus, ble etablert i 1961, større påbygning i 1978, og […]
  • EUB MENER: Viktig å sikre videre drift19. januar 2021
    LEDER: Hurdalsjøen Hotell er blant de lokale hotellene som er blitt rammet av covid-19. De siste ukene har hotellet vært stengt og de ansatte permittert. Årsaken er covid-19 og avbestillinger. Spesielt innenfor kurs og […]
  • Drikkevannet i Eidsvoll18. januar 2021
    Det vannet Eidsvoll kommune selger oss holder ikke helt mål lenger. Jeg registrerer at flere og flere av Eidsvolls innbyggere sier de kjøper noe av drikkevannet på butikken. Og noen monterer ekstra filtre på […]
  • EUB MENER: Sterkt med vekst nå18. januar 2021
    LEDER: Med et 2020 tilbakelagt – året som mest av alt har vært kjennetegnet av håndsprit, munnbind, avstand og mye hjemmetid – er det imponerende å registrere omsetningsveksten de lokale kjøpesentrene kan vise til. […]

Telefon: 63 92 27 00
Sundgata 1, 2080 Eidsvoll

SMS: EUB TIPS til 1963
MMS: EUB TIPS til 1963
Epost: redaksjon@eub.no

Administrerende direktør og ansvarlig redaktør
Bjørn Inge Salberg Rødfoss
Markeds- og personalsjef
Tina Berger
Drifts- og digitalsjef
Jørgen Berg-Sollien

  • Facebook
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement


Eidsvoll Ullensaker Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Eidsvoll Ullensaker Blad har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Eidsvoll Ullensaker Blad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no