• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
EUB logo
  • Nyheter
  • Eavis
  • Meninger
Meny
  • Nyheter
    • Alt om koronapandemien
    • Samleside om smittesituasjonen
  • EUB-magasinet
  • Sport
  • Kultur
  • Meninger
    • Send inn debattinnlegg
    • Leder
  • Eavis
  • Oss i mellom
    • Send inn hilsen
    • Se alle hilsener
  • Dødsannonser og takkeannonser
  • Lesernes EUB
  • Spill og humor
    • Pondus
    • Lunch
    • Quiz
    • Digitale sudoku
    • Digitale kryssord
  • Andre tjenester
    • Meld deg på EUBs nyhetsbrev
    • Hva solgte naboen for?
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Kontakt oss
  • Annonse
  • Abonnement
  • Redaksjon
  • Dødsannonser og takkeannonser
  • Personvern
  • EUB-appen
Ris eller ros? Vi vil gjerne høre fra deg!
Meninger
4 minutter lesetid

Ett glass mindre – også på Instagram

ALKOHOL: «Vi håper det snart kan komme føringer som øker bevisstheten rundt hvordan alkohol blir presentert på sosiale medier.» skriver innleggsforfatteren. Foto: Jørgen Berg-Sollien
MENINGER: Pernille Huseby, generalsekretær i Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan.
Publisert: 09 januar, 2021 13:51
Oppdatert: 09 januar, 2021 13:55

Alkoholeksponering i sosiale medier setter reklameforbudet under press. Det er på tide at påvirkerne tenker over hvordan de fremstiller alkohol.

I bøker, på TV, på Instagram, TikTok og Youtube kommuniserer påvirkerne til oss hvordan et godt liv ser ut, hvilke produkter og tjenester du må bruke for å få ren hud eller en enklere hverdag og hva du ikke kan leve uten. Det som ofte har startet med privatpersoner som blogger fra soverommet, har utviklet seg til en industri som skal selge oss et perfekt liv fylt med hygge og velvære. Influensene er blitt maktaktører med stor evne til å påvirke våre livsvalg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På grunn av dette ble Sunn fornuft-plakaten lansert i 2016. Den tok sikte på å lage regler for hva påvirkere kan legge ut om egne matvaner, treningsvaner og plastiske operasjoner. Det ble særlig lagt vekt på at påvirkerne ikke skulle skape et dårlig selvbilde blant unge følgere.

Sunn fornuft-plakaten er et godt initiativ, men det var ett tema som manglet: Alkohol. Dette gjenspeiler trolig holdninger i resten av samfunnet. Det er vanskelig å se for seg at noen en kjenner, eller noen som følger en på sosiale medier, har et anstrengt forhold til alkohol. Det er vanskelig å forstå at eget forbruk kan påvirke andre på en negativ måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det gjør det. Forbudet mot å reklamere for alkohol er ett av de viktigste virkemidlene for å holde alkoholkonsumet nede. De som sliter med alkohol skal ikke eksponeres for det, og informasjon om alkoholholdige drikker skal oppsøkes av forbruker. Alkoholeksponeringen blant påvirkere utfordrer dette regelverket.

Høsten 2020 utførte Retriever en undersøkelse av alkoholeksponering i sosiale medier på vegne av Actis. I løpet av 30 dager fulgte de 20 påvirkere med til sammen 5,9 millioner følgere på Instagram, blogg, Youtube og TikTok. I alt fant de 329 innlegg i perioden som eksponerte alkohol. I alle postene var alkohol plassert i en positiv sammenheng. Ni prosent av disse postene eksponerte også merkevaren, noe som kan være ulovlig.

LES OGSÅ: KOMMENTAR: Alkohol kan ofte skape god stemning og lun varme, Men enkelte bør være forsiktig med inntaket. Stoffet kan være en guffen gjest å by til bords.

Dessverre ligger det ingen føringer for hvordan påvirkerne bør forholde seg til å legge ut innhold med alkohol, med mindre de begår direkte lovbrudd. Derfor er det på tide at alkoholdebatten også når påvirkermiljøet. I en undersøkelse NRK gjorde nylig kom det frem at én av ti er bekymret for eget alkoholkonsum og at tre av ti er bekymret for at en venn drikker for mye. Noen av disse følger trolig påvirkere på sosiale medier og kan bli trigget av eksponeringen. Hvem har ansvar for det?

Vi håper det snart kan komme føringer som øker bevisstheten rundt hvordan alkohol blir presentert på sosiale medier. Kanskje det kan bli en del av Sunn fornuft-plakaten, eller kanskje det burde sterke føringer og regler fra annet hold til? Uansett må også påvirkerne vise at det er mulig å hygge seg uten alkohol, og at det er mulig å leve et fullverdig liv uten å drikke.


Mer fra Meninger

  • Hvorfor må Romerikes innbyggere overføres til Kongsvinger sykehus?19. januar 2021
    Ja, dette og flere spørsmål synes å være overmodent og stille Helse Sør-Øst – og Ullensaker kommune ved ordfører eller varaordfører. SIA, Sentralsykehuset i Akershus, ble etablert i 1961, større påbygning i 1978, og […]
  • EUB MENER: Viktig å sikre videre drift19. januar 2021
    LEDER: Hurdalsjøen Hotell er blant de lokale hotellene som er blitt rammet av covid-19. De siste ukene har hotellet vært stengt og de ansatte permittert. Årsaken er covid-19 og avbestillinger. Spesielt innenfor kurs og […]
  • Drikkevannet i Eidsvoll18. januar 2021
    Det vannet Eidsvoll kommune selger oss holder ikke helt mål lenger. Jeg registrerer at flere og flere av Eidsvolls innbyggere sier de kjøper noe av drikkevannet på butikken. Og noen monterer ekstra filtre på […]
  • EUB MENER: Sterkt med vekst nå18. januar 2021
    LEDER: Med et 2020 tilbakelagt – året som mest av alt har vært kjennetegnet av håndsprit, munnbind, avstand og mye hjemmetid – er det imponerende å registrere omsetningsveksten de lokale kjøpesentrene kan vise til. […]
  • EUB MENER: Dette er et historisk stikk17. januar 2021
    LEDER: Helt siden landet stengte ned 12. mars i fjor har vi ventet på at vi skulle få en vaksine som kunne virke mot covid-19. Sist uke ble Asbjørg Knutsen historisk da hun var […]

Telefon: 63 92 27 00
Sundgata 1, 2080 Eidsvoll

SMS: EUB TIPS til 1963
MMS: EUB TIPS til 1963
Epost: redaksjon@eub.no

Administrerende direktør og ansvarlig redaktør
Bjørn Inge Salberg Rødfoss
Markeds- og personalsjef
Tina Berger
Drifts- og digitalsjef
Jørgen Berg-Sollien

  • Facebook
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement


Eidsvoll Ullensaker Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Eidsvoll Ullensaker Blad har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Eidsvoll Ullensaker Blad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no