– Å reise et par timer før jobbslutt fredag før palmesøndag er et grep mange bruker for å komme tidlig av gårde. Likevel viser skadetall at det å reise på akkurat dette tidspunktet kanskje ikke er det aller lureste. Da er køen på sitt aller verste, og mange ulykker skjer, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
I en pressemelding opplyser selskapet at på fredagen før palmesøndag er biler mest utsatt for skader i tiden mellom klokken 14 og 15. Typiske skader er påkjørsel bakfra og parkeringsskader. Det går fram av en gjennomgang If har gjort av skadetall de to siste årene.
– Innenfor denne timen er det en helt klar skadetopp, og stanging i kø mange steder. Det er nok også mange som stopper for å handle til hytta, og så blir det småbulking på parkeringsplassen eller i p-huset, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If i en pressemelding.
Populært grep
Å kjøre inn i bilen foran, er en typisk kollisjon ved påskeutfart og -hjemfart.
If minner om at det er viktig å avpasse farten til vær og føreforhold og holde god nok avstand til bilen du kjører bak. – De siste 10–15 årene har vi sett at påskeutfarten sprer seg mer og mer utover. Mange drar til hytte eller fritidshus allerede torsdag før palmesøndag.
Et annet triks for å slippe køkjøring, er å dra når den er på nedadgående eller over. Etter klokken 17 eller 18 er det markant nedgang i skader på veiene.
Konkrete tips
Også NITO, Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon, går fredag ut med gode råd til køkjøring.
– Det er med bilkjøring som alt mulig annet: Samhandling og godt samarbeid er viktig. Du skal tilpasse farten og holde avstand, slik at du bidrar til flyt og smidighet i trafikken. De som skal inn på veien må få mulighet til det, skifte felt og så videre, sier Siw Tyldum, hovedtillitsvalgt for NITO i Statens vegvesen.
Uten godt samarbeid vil trafikken gå tregere og uten god flyt. Tipsene til en enklere og sikrere hverdag er derfor:
– Jeg tror alle har irritert seg over å miste luker når man skal inn i et kryss, fordi noen har blinket veldig sent eller ikke brydd seg om å blinke i det hele tatt. Vær samarbeidsvillig, gi tydelig tegn til hva du skal foreta deg. Konsekvensene ved å ikke gjøre dette blir dårlig avvikling. Folk blir stående og smidigheten faller bort. Med det resultatet at køene blir lengre og lengre, sier hun.
Hun poengterer at det er summen av det å være fokusert, samhandling, ha en tydelig atferd gjennom bruk av tegn/blinklys, plassering og fartstilpasning er avgjørende.
– Fart kombinert med avstand som gjør det mulig å få en smidig avvikling ved at det er mulig å skifte felt, kjøre inn på vei. I tillegg er det selvsagt viktig at man både er uthvilt, edru og oppmerksom på medisinbruk, sier Tyldum.

Snakket om ungdom og sosiale medier: – Mange konflikter oppstår der
Unngå aggressiv stil
Blir man først stresset i trafikken, kan det få mange konsekvenser, mener Tyldum. Hun tror at det er viktig å tenke på kjøreturen som en del av opplevelsen og ikke en transportetappe for å komme seg dit.
- Vi ser at når folk får en aggressiv kjørestil, ligger de nært bilen foran. Det kan i tillegg gå litt fort, og marginene er små. På vanlig landeveiskjøring kjører man ca 25 meter i sekundet. Da skal det ikke mye til før det skjer noe, forteller Tyldum og viser til at reaksjonstiden når man kjører bil er ca ett sekund.
- Da er de første 25 meterne gått før man får reagert på en situasjon. Det å ta det med ro og kjøre fornuftig er veldig, veldig viktig, påpeker hun.

Nå går tungtransporten gjennom området der skolebarn ferdes: – Var akkurat dette vi ikke ønsket
Ikke stress
Også vegvesenet har gått ut med formaninger om at man bør være oppmerksom og tålmodig i påsketrafikken.
– Start ferien allerede når du setter deg i bilen. Stress ned og ta transportetappen som en tur, oppfordrer Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Hjelper til
Fredag står mannskaper fra NAF klare på blant annet Circle K på Dal med mål om å gjøre påskeutfarten tryggere.
– Det er 15 år siden vi startet med påskeaksjon sammen med NAF, og dersom vi sammen klarer å avverge bare én alvorlig ulykke, er det verdt det. Vi ser at mange senker skuldrene når de kommer i prat med NAFs kunnskapsrike og lokalkjente eksperter, sier Svenheim.
Mange av oss kan fremdeles bli flinkere til å pakke bilen før påskeutfarten, mener Marianne Melheim Madsen.
– Ved bråstopp eller kollisjon i 50 kilometer i timen, vil en iPad komme susende fra baksetet med en tyngde tilsvarende 12 kilo. Dersom familiehunden er usikret, kan du bli truffet av en kraft som tilsvarer en liten elefant. Derfor er det utrolig viktig at alle løse gjenstander er sikret – og at hunden sitter trygt i et solid bur i bagasjerommet, sier hun.

En rekke sjåfører fikk merke at politiet sto på disse stedene i dag – sved ekstra mye for én sjåfør
