(Nettavisen): Forbrukerrådet skriver tirsdag i en pressemelding at de frykter for flypassasjerers rettigheter. Organisasjonen mener det er stor fare for at flyselskapene ikke gir kundene medhold i saker om helt grunnleggende rettigheter.
– Situasjonen er så prekær at vi mener samferdselsministeren må på banen for å sikre flypassasjerenes forbrukerrettigheter, sier direktør Inger Lise Blyverket.
– Fratar forbrukerne erstatning
Samtidig skriver Forbrukerrådet at det «flommer over» av saker til flyklagenemda. Når sakene havner der, har 85 prosent av klagene endt med helt eller delvis medhold til forbrukeren.
– En så høy medholdsandel er slett ikke positivt, men dessverre heller et klart tegn på at bransjen ikke tar kundebehandlingen på alvor og i praksis fratar forbrukerne erstatning og kompensasjon som de har krav på, sier Blyverket.
– Ber Nygård komme på banen
Blyverket mener statistikken viser at flyselskapene har for dårlig kundeservice.
– I stedet for å gi forbrukeren rett når de har rett, tvinger selskapene dem til å gå via Flyklagenemnda. Det er uakseptabelt.
Forbrukerrådet mener det er et politisk ansvar å sikre forbrukernes rettigheter i flybransjen. De har sendt et hastebrev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Det er et politisk ansvar å sikre grunnleggende forbrukerrettigheter. Når nemnden overlesses med saker, går det også ut over Forbrukerrådets mulighet til å sikre forbrukernes rettigheter, advarer hun.

Værfenomen fikk taksteiner til å hagle i skolegård. Barn i utelek måtte evakueres: – Skummel hendelse
