Sykkelstjerne

I år hadde Styrkeprøven besøk av en superkjendis. Navnet er Tony Martin, og kanskje skuffende for noen: det er ikke snakk om mannen som på slutten av 80- og 90-tallet var vokalist i bandet Black Sabbath. Nei, den Tony Martin som deltok på Styrkeprøven er syklisten Tony Martin (37) fra Tyskland. Av mange regnet som tidenes beste temposyklist med blant annet 4 VM-titler og sølvmedalje fra OL i London i samlingen. Han har også fem etappeseiere i Tour de France og fire i Vuelta de Espana (Spania rundt) i tillegg til en rekke andre seire i sykkelklassikerne. Kort sagt; den desidert største sykkelstjernen i rittets historie.

Og det er heller ikke snakk om en syklist som har lagt opp for mange år siden. Tony Martin la nemlig opp etter 2021-sesongen. Det var derfor mange som hadde håpet å se et rekordforsøk fra mannen som har tilnavnet «Der Panzerwagen». Enkelte drømte om at han skulle prøve seg på den 21 år gamle solorekorden til Fred Magne Hval på 14.32.43. Men Tony Martin hadde andre planer når han først var i Norge. Han skulle ta det som en hyggelig tur sammen med gode venner. Og som han skrev på Instagram før rittstart:

Happy to be now in Norway for Trondheim - Oslo. My big supporter from U23 times Federn Oßwald greated a nice team and it feels a bit like in former racedays. With the difference that we already planed the coffee stops.

Tony Martin syklet altså for en gammel sponsor som en tjeneste tilbake til en trofast støttespiller i mange år. I forkant av rittet skrev han også at de hadde planer om å fullføre på ca. 18 timer. Men det var før de fikk kjenne på regn og noen få plussgrader opp til fjellet, og mil etter mil med motvind etter det. Det var derfor en sliten, men optimistisk gjeng vi traff på Bergermoen en time før midnatt lørdag.

Vi har forsøkt å komme i kontakt med Tony Martin etter målgang, uten å lykkes. Men han og laget kom seg etter hvert til mål på tiden 19.34.17, det vil si godt etter tidsambisjonen.

Auksjonerte bort OL-medaljen – og fikk den tilbake

Tony Martin er en mann med et hjerte også for dem som ikke har det så bra. Nylig auksjonerte han bort sin sølvmedalje fra OL i London til inntekt for "RTL Foundation – Vi hjelper barn". Pengene gikk til barn og familier som lider under krigen i Ukraina.

Hver dag ser jeg de forferdelige bildene fra Ukraina på TV og det føles så galt å sitte på sofaen og akseptere denne situasjonen, skrev Tony Martin på Instagram.

Det er ikke lett å gi slipp på det største trofeet min karriere, men med millioner av mennesker som har mistet nesten alt vil jeg virkelig gjøre det.

Det tyske selskapet Fitline fikk tilslaget og kjøpte OL-medaljen for godt over 300.000 kroner. Firmaet la på ytterligere 40.000 til auksjonen/innsamlingen og besluttet deretter å levere OL-medaljen tilbake til Tony Martin.

Vi har den største respekt for Tony Martins engasjement for barn i Ukraina. For oss var det ikke tvil. Selvsagt skulle vi gi ham medaljen tilbake, for det er der den hører hjemme, sa Torsten Weber fra auksjonsvinneren Fitline til RTL News.

Mye trøbbel for lokale helter

Det vi ser etter årets ritt er at vinden har skapt mye trøbbel for syklister med ambisiøse tidsmål. Det var rett og slett en veldig lite gunstig vindretning, og i tillegg blåste det tidvis veldig kraftig.

Så hvordan gikk det egentlig med 70-åringene Kjell Vidar Sigvartsen og Anton Brandsø fra Eidsvoll Sykkelklubb som vi skrev om i forkant av rittet?

Vi kan starte med å fortelle at begge er trygt i mål. Sammen med syv andre fra Eidsvoll Sykkelklubb kom de seg til mål på tiden 21.53.04, men ikke uten en rekke utfordringer underveis.

– De første fire timene var det regn, og på fjellet ble vi møtt med en vind som i kastene var på rundt 15 sekundmeter. Det betyr stiv kuling, stedvis fra siden, men mest midt fleisen, sier Kjell Vidar Sigvartsen dagen derpå fra godstolen hjemme på Styri.

Selv om tidsmålet ikke var så langt unna det han faktisk syklet på, mistet gruppa fra Eidsvoll Sykkelklubb mye tid på uhell og teknisk trøbbel.

- Da vi kom til Kvam hadde vi allerede hatt tre velt, tre punkteringer og mye annet småtteri. Heldigvis gikk det bra med de som gikk i bakken, men man blir litt forsiktig etter slike opplevelser. I tillegg er det sjelden en velt ikke fører til litt reparering. Vi har regnet ut at vi tapte rundt to timer på slike ting, altså før vi hadde kommet halvveis, forteller den spreke 70-åringen og legger til:

- Fra Kvam og sørover sleit jeg veldig med beina, og oftere og oftere lurte jeg på hva jeg dreiv med. På vei inn mot Lillehammer var jeg ganske klar på at jeg ville stå av, men da jeg meldte det fikk jeg noen fine samtaler med gode lagkompiser. Så etter Lillehammer vil jeg si det gikk mye bedre. Og om det ikke var full fest i kroppen inn mot hovedstaden så gikk det greit, sier en god og sliten Kjell Vidar Sigvartsen.

– Jeg har ganske tunge bein nå. I dag klarer jeg nesten ikke å reise meg opp fra stolen. Men det var gøy, sier han og ber om å bli trodd på det.

Uheldige ullsokninger

Syklistene fra Eidsvoll Sykkelklubb kom altså relativt heldig ut av tre velt, men så heldige var ikke Ullensaker Sykkelklubb Express som deltok i Lillehammer - Oslo. Laget hadde ambisjoner, og med hele 25 syklister i gruppa la de i vei fra OL-byen lørdag morgen klokken 08.40.

– Målet var 42 km/t i snittfart, sier leder i UCK Thorbjørn Merkesdal.

- I år hadde vi et historisk bra lag. Laget har gjort det bra i rittene tidligere i sesongen, og denne helgen skulle de endelig vise hva de var gode for. Så kommer laget knapt nok ut fra Lillehammer før de måtte stoppe for rødt lys – flere steder!

Thorbjørn Merkesdal forteller at dette var bare starten på noe han vil karakterisere som trist fra en såpass rutinert arrangør.

– Det var dårlig merking og det var mangelfullt vakthold. Jeg vil vel si at vaktholdet var mer eller mindre fraværende, sier Merkesdal og får støtte av Britt Tømte Lund som var kaptein for Eidsvoll Sykkelklubb 18+.

– Nå kan det hende jeg husker feil, men jeg er ganske sikker på at jeg så kun én vaktpost underveis fra Trondheim. Og det var i en rundkjøring på Hamar. Uten noe ønske om å kritisere arrangøren må jeg innrømme at det er for lite og for dårlig.

Men stopp i lyskryss var bare småtteri mot det som skulle komme. I underkant av 20 km ut i rittet gikk rundt ti UCK-syklister i bakken.

– De fleste kom seg på beina, men tre av våre gutter ble hentet av ambulanse. Da jeg kjørte til Lillehammer Sykehus for å se til guttene må jeg innrømme at jeg kjente på det, sier en alvorstynget Thorbjørn Merkesdal.

– Man skvetter litt når man får beskjed om at det har vært en velt. Og for vår del var det også snakk om høy hastighet, så når det først går galt kan det bli ille. Men det gikk ganske greit, alt tatt i betraktning. To av guttene var kraftig forslått, men hadde tross alt klart seg bra.

Den som fikk hardest medfart var Christian Brenders, men også han så lyst på livet etter velten. Fra sykehuset på Lillehammer meldte 41-åringen:

Det går relativt greit med meg. Litt forslått og noen skrubbsår. De undersøker en liten fraktur i nakken og skulderen nå.

Og litt senere meldte Brenders:

Er ganske forslått og har ett lite brudd i skulderbladet, men går helt greit. Blir noen rolige uker nå.

Kritisk til arrangøren

Pål Klethagen i Ullensaker Sykkelklubb Express sier at velten satte en stopper for alle ambisjoner om et ritt i rekordtempo.

– Det er klart at når noe slikt skjer blir alle litt preget. Så rittet var over for vår del, men egentlig var rittet over lenge før velten. Vi hadde jo en stor gruppe på 25 mann, og hadde lagt opp til å sykle i 42 km/t. Men siden vi var så mange på laget kom vi ikke med i seedingen i lagkonkurransen, og måtte starte bak mange av de svakere lagene. Vi spurte arrangøren om å få starte litt tidligere for å unngå å ta igjen flere av disse lagene, men fikk nei til det. Når så arrangøren legger starten i forkant av en rekke lysregulerte partier måtte det gå galt. Vi startet med en intervall på tre minutter, men da lagene foran oss måtte stoppe for rødt lys var galskapen i gang, sier en tydelig frustrert Klethagen.

– Vi skjønner at vi er med i et turritt, og at vi ferdes på offentlig vei. Men dette kunne arrangøren løst på en enkel måte ved å legge starten utenfor sentrum, og utenfor der det var lysregulering på grunn av veiarbeid. Da hadde ikke dette skjedd, og vi kunne syklet uhindret videre.

.

Pål Klethagen er heller ikke imponert over vaktholdet under Styrkeprøven.

- I år har vi deltatt i Randsfjorden Rundt, Enebakk Rundt og Nordmarka Rundt, og i alle disse rittene har det vært veldig bra med vakter. Derfor er det for svakt av arrangøren av Norges største turritt å ikke ha et skikkelig vakthold. Det har vært bra før, men i år var det altfor dårlig. Det var også altfor dårlig med skilting og veianvisninger. Dette skulle være en enkel ting å få orden på. Så får vi leve med at det sto «2021» på medaljene vi fikk, sier Klethagen lettere ironisk.

Trønderekspressen vant for fjerde gang på rad

Trønderekspressen var tittelforsvarer, og var favoritt til å vinne Trondheim – Oslo også i år. Laget vant både i 2017, 2018 og 2019, men i år skulle de få kamp av Team Heinemann Oslo. Og utfordrerlaget fra Oslo åpnet friskt og ledet til de hadde passert Dombås. Men på fjellet og i Gudbrandsdalen syklet Trønderekspressen sterkt, og tok etter hvert over ledelsen. Noe stort forsprang fikk laget imidlertid aldri, og da 568 km var tilbakelagt skilte det kun fem minutter mellom lagene – i favør Trønderekspressen.

Eidsvoll Sykkelklubbs 15-timersgruppe klarte seg meget bra, og kom inn på en sterk 5. plass i lagkonkurransen. Tiden 16.57.01 må sies å være svært bra under de rådende forhold.

Holmenkollen Cykleklubb har ofte gjort det bra i Lillehammer - Oslo, men har aldri vunnet. Men i år var det laget med de rosa draktene sin tur. Med tiden 5.10.49 på de 208 kilometerne var de nesten seks minutter foran nummer to Team Gåping.

Eidsvoll – Oslo ble for første gang arrangert fra Letohallen, og raskest på de 63 kilometerne til hovedstaden var Svein-Åke Arntzen fra Oslo. Tiden ble 1.22.57 noe som tilsvarer en snittfart på ca. 45 km/t. På en fin 6. plass kom for øvrig Oscar Tassinari fra Eidsvoll med tiden 1.31.35.