I Eidsvoll-Ullensaker Blad onsdag 12. juni kan vi lese at Grete Werner ønsker togstopp på Minnesund. Dagen etter støttes ønsket av Feiringregjeringa og ordfører John-Erik Vika. Det er beklagelig at folk som vil reise kollektivt ikke får gjort det, fordi tilbudet mangler. Men det er ikke tilfeldig at ingen tog har stoppet på Minnesund i snart 40 år. Det er ikke trafikkgrunnlag for å stoppe der.

Forkjemperne for togstopp sier at trafikken vil komme når togforbindelsen er etablert. Mulig det. Det har vært kraftig vekst langs Gardermobanen etter at den kom. Men det er ingen automatikk her. Bøn hadde togstopp i alle år fram til 2004 (tror jeg det var), men det skapte ingen vekst der. Samme historie på Hauerseter. Ikke mye vekst å snakke om.

Jessheim har vokst enormt de siste årene, men ligger til Hovedbanen, ikke Gardermobanen. Raske og gode togforbindelser er nok en av faktorene som påvirker hvor folk vil bo, men bare en. Det vil ikke være så lett å gjenopprette Minnesund som en fungerende stasjon som Torbjørn Ellingsen i Feiringregjeringa gir inntrykk av. Det skal atskillig mer til enn en sporveksel. Det må bygges tilhørende signalanlegg og kabler for å koble dette til trafikkledersentralen.

Minnesund har i dag ingen plattform. Den må bygges for å gjøre den tilgjengelig for alle reisende. Stasjonen ligger i en krapp ytterkurve. Det er det vel lite å gjøre med, men ideelt sett burde sporet rettes ut for å unngå det store mellomrommet mellom vogner og plattform man får i ytterkurver. Mellomrommet er en fare og dødsulykker har forekommet ved at folk har falt ned i mellomrommet og blitt overkjørt av toget.

Skal stasjonen betjene den økte trafikken dens forkjempere tror på, må en stor parkeringsplass også anlegges. Til slutt kommer billettautomater, eventuelt en kiosk og informasjonssystemer, eksempelvis tavler som opplyser om avgangstider og forsinkelser.

Kort sagt kreves tiltak for mange millioner kroner for å gjenopprette togstopp på Minnesund. Det er neppe verd pengene. Det er langt billigere og krever ingen investeringer i det hele tatt å opprette en bussrute til og fra Eidsvoll stasjon. Bussen vil ha litt lengre kjøretid enn toget, men være mer fleksibel ved at den kan gå oftere. Hvis togene som i dag ender på Eidsvoll i stedet skal ende på Minnesund kan man maksimalt få to avganger i timen.

Det opplyses i avisreportasjene at skolebussen i dag er eneste busstilbud på Minnesund. Det forteller meg i så fall at det ikke en gang er trafikkgrunnlag nok til en vanlig bussrute med et fåtall avganger per dag. Minimum trafikkgrunnlag for å ha tog bør rimeligvis være atskillig større enn minimum trafikkgrunnlag for å ha en buss. Det er ren sløsing å kjøre et tog med plass til 300 reisende, hvis antall reisende er så lite at de får plass i en minibuss som den som i dag går mellom Sand i Nord-Odal og

Eidsvoll stasjon (rute 470; går flere ganger om dagen og over en lengre avstand enn mellom Eidsvoll og Minnesund).

Så nei. Fortiden kommer ikke tilbake. Det kommer aldri mer til å gå tog fra Minnesund. Ikke fra Bøn heller. Drømmen om museumstog blir aldri noe mer enn en drøm. Stordriftsfordelene øker på alle områder i samfunnet. Se bare på hvordan småbutikker forsvinner. Se på hvordan drift av gårder forpaktes bort. Jernbanen har enorme stordriftsfordeler. Det betyr at den egner seg best til å frakte et stort antall reisende med få stopp underveis, slik Gardermobanen gjør i dag.

Det er for øvrig fullt mulig å finne ut om det er tilstrekkelig trafikkgrunnlag for togdrift til Minnesund. Få Banenor til å beregne hva det koster å etablere det. Som sagt dreier det seg sikkert om atskillige millioner kroner. Tell antall husstander i stasjonens antatte influensområde og fordel kostnadene på dem. Spør om de er villige til å betale. Kostnaden blir fort i alle fall noen titusener per husstand. Man trenger ikke å være rakettforsker for å gjette svaret.

Men kan ikke resten av samfunnet spandere dette på Minnesundfolket? Nei, hvorfor skal vi det? Folk i Hordaland eller Troms har null nytte av at toget stopper på Minnesund. Hvorfor i all verden skal de være med på å betale for det?

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.