De har også fortalt hvor viktige disse bilene og parkeringsplassene er for folk flest, de forteller at livene til mange mennesker går i stå når de ikke får kjøre disse viktige bilene og parkere på de viktige parkeringsplassene sine, med forventning om at det til enhver tid ikke skal være fullt på veiene eller parkeringsplassene.

Noen politikere har gitt uttrykk for å være fryktelig sinte på grunn av sin motstand mot veibommer. Flere ser ut til å oppleve det som provoserende at pengene som tas inn via bomstasjoner ikke går tilbake til de som sitter inne i bilene, til flere veier eller til flere parkeringsplasser.

De argumentere for en transportmetode som hvert år skader og tar livet av hundrevis av mennesker, slipper ut ca 9 millioner tonn CO2, gir barna vår astma og luftveisplager, fragmenterer og ødelegger naturmangfoldet, og er landets største kilde til mikroplastutslipp.

Andre politikere synes likevel det finnes viktigere ting å tenke på for tiden. De politikerne tenker på det grønne skiftet, de tenker på at kloden blir varmere, at fryktelig mange arter av fugler, dyr og insekter trues av utryddelse. Ikke bare av klimaendringer, men fordi artene fortrenges fra sine habitater, blant annet av biler, veier og parkeringsplasser.

VI BYGGES INNE

Mennesker fortrenges også fra sine naturlige habitater av biler, veier og parkeringsplasser. Vi bygges inne av veier. Vi tør ikke la barna våre sykle eller gå til skole og aktiviteter, fordi det er så mye og farlig trafikk. Vi velger heller å kjøre barna og bidrar derfor til en ond spiral, som ikke bare skader oss selv, vårt levevis, vår helse, vårt miljø og klima - vi bidrar i tillegg til arters utryddelse og klodens oppvarming.

Vår nasjon har i 50–60 år bygget sine strukturer rundt bilen. Vi har valgt bolig og jobb ut i fra hvor lang tid det tar å komme seg frem og tilbake med bil. Vi har valgt steder å dra til ut i fra hvor god parkering det er der. Vi har bygget stadig raskere veier og større parkeringsplasser. Alt dette har bidratt til dagens utfordrende situasjon.

Vi har stø kurs mot en global oppvarming på mer enn 2 grader, vi har stø kurs mot kanskje en million arters utryddelse. Vi som lever i dag er antagelig de første som fullt ut forstår hvor dette bærer, og vi er kanskje de siste som kan ta grep for å forhindre det.

TA GREP

I all hovedsak påligger det dagens politikere å ta dette grepet, slik at det blir enkelt for alle å gjøre miljø-, klima- og naturvennlige valg.

Misforstå gjerne riktig: det er viktig at hver enkelt har fokus på kildesortering, redusert kjøttforbruk, bieblomster, færre flyreiser og en spasertur i ny og ne, men å ta de de store grepene påligger politikerne.

I den forbindelse er det hjerteskjærende umusikalsk å høre hvordan noen av dagens politikere ikke riktig oppfatter alvoret, men kjører på med gammelmodig valgflesk rundt biler, parkeringsplasser og antiveibom agitasjon, som om de liksom ikke har oppfattet budskapet.

De er direkte uansvarlige og underslår viktige poeng, da de er helt og fullt klar over at deres løfter ikke er bærekraftige. De forteller historier om «gamle» dager på en måte som gjør at leserne og lytterne tror at det er dette valgflesket de vil ha.

SYKKELDAG

Mandag 3. juni er verdens sykkeldag - vi er på vei inn i det grønne skiftet. Vi er på vei inn i en grønn omstilling og omstilling vil medføre ny tankegang, kanskje noen nye hverdager, og kanskje noe smerte. Biler må kunne brukes i og til noen formål, og det skal det være plass til, men de tar opp unødig mye areal sett i forhold til nytteverdien.

Derfor jobber en stor del politikere med et mål om at så mange som mulig av innbyggerne skal kunne gjennomføre og leve godt i hverdagen sin uten å måtte bruke bil til alt. Men – all erfaring viser at bil velges der det er gode veier eller god parkering, selv på korte reiser.

Reduserte parkeringsmuligheter og bomstasjoner er i dag de tiltak som fungerer best for å få til mobilitetsendringer blant folk flest. Derfor velges reduserte parkeringsmuligheter og bomstasjoner for å bremse bilens framferd i de byene. At inntektene fra bomstasjonene i tillegg bidrar til økt kollektivutbygging, må betraktes som en bonus for alle som har reisebehov.

Redusert bilbruk og redusert trafikk vil faktisk kunne være tidsbesparende for mange foreldre i tidsklemma. Dersom de KAN sende den unge lovende på skolevei eller til aktiviteter, gående eller på sykkel, UTEN frykt for at de skal forulykkes, vil det kunne frigjøre tid for foreldrene og redusere bekymringer.

Det vil være psykososialt utviklende hvis flere gikk og syklet, og folk på den måten kunne møtes igjen. Ikke lenger sitte i hver sin bil, i kø og være sinte på hverandre. Det ville vært et stort fremskritt for folkehelsa dersom vi gikk eller syklet mer.

Biler og parkeringsplasser stjeler arealer og tvinger oss til liv vi egentlig ikke vil ha. La oss ikke dra inn i det grønne skiftet med håndbrekket på. Å gå, sykle og reise kollektivt skal i fremtiden være det enkleste.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.