Jeg er 13 år og går i 9. klasse på Vilberg ungdomskole. Jeg opplever at elevene bruker mange timer om kvelden på lekser. Dette gjør vi etter en lang dag med skole og andre aktiviteter. Jeg mener at skolebarn og ungdom fortjener en bedre og mindre stressende hverdag.

Om du er i arbeid så kan du tenke på at vi elever først har en lang arbeidsdag på skolen, i forhold til vår alder, og så fortsetter vi med å arbeide overtid hver kveld. Jeg synes at vi jobber for mye.

På VUSK har vi en skoledag på seks timer. Skoledagen i seg selv møter ikke dagens vitenskapelige forskning iht forskning utført av bl.a. OECD. Her viser studier at lengre enn fire timer med skole har nesten ingen akademisk betydning for barn og ungdom. Et flott forbilde innenfor utdanning er Finland. De starter senere, har leksefri og bruker praktiske læringsmetoder, men klarer fortsatt å toppe de internasjonale listene for utdanning. Dette er fordi finnene forstår at kvantitet er ikke kvalitet!

Etter skoledagen er ferdig har de fleste elever andre aktiviteter som er like viktig for god oppvekst og læring. Dette innebærer fysisk aktiviteter som fotball, håndball og sport, musikkinstruksjon og øving, praktisk læring som f.eks. speider, 4H og teater, og ikke minst sosiale aktiviteter med klubber, og mye mer. De fleste av disse aktivitetene bruker en elev betydelig mengde tid på hver dag.

Når vi endelig er ferdig med dagen, etter ca. 8 timer av forskjellige typer arbeid og aktiviteter, har vi i tillegg til alt det som ble nevnt ovenfor flere timer med lekser. Resultatet er at vi arbeider ‘overtid’ nesten hver eneste dag! Hva ville foreldre gjort hvis de måtte jobbe overtid hver eneste dag? Foreldre ønsker å ha ekte fritid hver dag etter jobb, og bruke tiden sin med barna eller for seg selv, så hvorfor har ikke barn og ungdom det samme?

Lekser hver dag er skadelig for helsen. Det skaper mye stress og angst når vi aldri har ekte fritid. Med lekser som må gjøres hele tiden, så føler vi at andre aktiviteter ‘stjeler’ tid , og vi får dårlig samvittighet. Vi føler oss aldri frie!

Lekser er også en stor årsak til mye unødvendig konflikt med foreldre, som er skadelig for begge parter. I verste fall, langsiktig, kan konflikter imellom foreldre og barn utvikle seg til oppvekstproblemer. Foreldrene er tvunget til å hjelpe barnet der skolen har sviktet dem. I noen tilfeller kan dette forhindre foreldre fra å lære barna sine andre viktige ting. I andre tilfeller har ikke foreldre nok kunnskap om emnene eller pedagogikken som trengs for å hjelpe barna med oppgavene sine. Resultatet av begge problemene er at barna taper mulige læringsmuligheter og livsleksjoner pga. lekser.

Overtiden grunnet lekser går ofte ut over søvnen. Med alle andre aktiviteter og forpliktelser hver dag er lekser ofte utført sent om kvelden og må gjøres ferdig etter vi egentlig skulle ha vært i seng. Søvnmangelen går utover helsen vår, samt gir dårligere effektivitet dagen etter på skolen.

Spørsmålet er hvem eier denne tiden etter-skolen? Voksne eier tiden etter arbeidsdagen deres, I motsetning eier ikke barn og ungdom tiden sin etter skolen. Skolen kontrollerer fortsatt barnets tid (og derfor indirekte foreldrenes tid) etter skolen. Det er skolen som igjennom lekser styrer elevenes og foreldrenes fritid.

Spørsmålet er også hvordan vi kan lære mest mulig, på den mest effektive måten. Eidsvoll har en mulighet til å definere seg selv som et blomstrende sted, med moderne skoler—ikke bare igjennom nye fysiske skolebygninger, men med nye og moderne læringsmetoder. Eidsvoll kommune er det riktige stedet for å adoptere fremtidens læremetoder, fordi det var også i denne kommunen at Henrik Wergeland åpnet en av de første undervisningstilbud i Norge. Dagens elever fortjener de samme vitenskapelig utviklingene som var her allerede 200 år siden.

Moderne skoler er også en god investering i fremtiden til hele kommunen. Gode nye skoler med moderne læringsmetoder vil tiltrekke flere ikke bare i kvantitet, men også i kvalitet til å velge Eidsvoll som bosted. Det vil også føre til at flere elever utfører utdanningen sin og får mer ut av den, som igjen betyr en bedre betalt jobb. De langsiktige resultater av begge er at kommunen tjener mere skattepenger.

Jeg har tre anbefalinger for å forbedre læringsresultatene i Eidsvoll Kommune: (1) et utviklingsprosjekt mellom skolene og lærerne for å implementere de beste læringsmetoder for dagens elever slik at de får de beste jobbmulighetene, samt at nybygging tilrettelegges til det, (2) et prøveprosjekt for å vurdere et leksefritt alternativ, og (3) etablering av et ungdomsråd i kommunen for å høre direkte meningene til barn og ungdom.

Et ungdomsråd er spesielt viktig. Det er en demokratisk mangel her i Eidsvoll. Barn og ungdom har god kapasitet for å formidle egne perspektiver, men har ingen direkte representasjon i de mange ting som påvirker dem. Voksne som barneeksperter eller foreldre kan ha andre perspektiver og kan sove på gammeldagse læringsmetoder fordi de er vant til dem. Eidsvoll har en spesiell demokratisk plikt som rettsstatens bygda fra Eidsivatinget og som grunnlovskommunen. Barn og ungdom må bli hørt!

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.