Fredag 3. juni lanseres den nye siden – eub.no/lokalstoff. Denne vil oppdateres hyppig av Bjørn Hytjanstorp. Han skal jobbe med dette gjennom en prosjektstilling i EUB. Hovedmålene med sakene som lages er at de skal fenge flest mulig, både gjennom lesertall og abonnementssalg.
– Dette vet vi det er mange som har savnet. Dette betyr at en del av det ultralokale stoffet havner på en egen front. Det er også et klart mål for satsingen at sakene som lages hyppigst mulig også får plass på hovedfronten, eub.no, sier ansvarlig redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss.
– EUB har tatt flere steg i positiv retning de siste årene. Siden oktober i fjor har abonnementstallet vårt for eksempel økt med cirka 1.000. Samtidig har vi fått tilbakemeldinger fra flere som savner eksempelvis mer kultur- og sportsstoff i avisen. Dette er vi selvfølgelig lydhøre for og derfor gjennomfører vi nå denne satsingen. Vi fortsetter med de redaksjonelle grepene vi allerede ser at fungerer, samtidig som vi satser på å øke stoffmiksen. Musikalsk sagt, så skal vi rett og slett spille på enda flere strenger framover, poengterer Salberg Rødfoss.
Gleder seg
Bjørn Hytjanstorp gleder seg til å komme i gang.
– Jeg har jo levert tekst og bilder til Eidsvoll Ullensaker Blad i mange år, men da som uavhengig leverandør av lokalt stoff. Det har vært ting som jeg har oppdaget på min vei i lokalsamfunnet, som jeg selv mener fortjener en plass i lokalavisen, sier Hytjanstorp.
– Selvsagt er det ikke alltid det jeg skriver som treffer leserne, men målet er å være så treffsikker som mulig. Da tenker jeg på ting som jeg selv ser opptar mange mennesker, og som jeg da tenker at alle bør få vite om. Noen ganger blir jeg gjort oppmerksom på ting i nærmiljøet som har gått meg hus forbi, og ja, det skjer faktisk. Og akkurat dette er jeg avhengig av i denne satsingen. eub.no/lokalstoff trenger tips om hva som rører seg i lokalmiljøet, og til og med om ting som ikke rører seg, utdyper han.
Nå gleder han seg til å starte opp.
– Nå gleder jeg meg til å komme i gang og ikke minst få satt mye av det jeg driver med i system. Og jeg må få takke Bjørn Inge Salberg Rødfoss og EUB for at de gjør denne satsingen på lokalt stoff. Det har vært noe mange har savnet, meg inkludert, sier Hytjanstorp.
God penn
– Jeg kan ikke tvinge folk til å klikke på sakene, men ser man en type artikkel som man kjenner at man vil ha mer av, så må man faktisk klikke på saken. Da får jeg nemlig en god pekepinn på hva som fenger og ikke minst hva som ikke fenger. Det blir som en butikk; hvis man ikke bruker butikken, vil det ikke gå lang tid før det er kroken på døra, understreker Bjørn Hytjanstorp.
Nyhetsleder Veronika Sletta gleder seg også til å lansere nysatsingen.
– Vi ser at det er en del saker vi ikke rekker over, og som i det daglige nyhetsbildet derfor blir nedprioritert. Vi forstår at dette er saker flere av våre lesere savner, og derfor er det fint at vi kan engasjere Bjørn Hytjanstorp i en tid framover. Han har enorm lokalkunnskap og en god penn, så dette tror jeg vil bli veldig bra, sier hun.
Frontansvarlig Thomas Hansen er av samme oppfatning.
– For oss i EUB er det et overordnet mål å engasjere lesere. Så lenge som mulig, og så ofte som mulig. En god stoffmiks er avgjørende for å lykkes med dette, og her vil Bjørns bidrag definitivt styrke oss på flere fronter, sier han.

Nytt historisk resultat for EUB: – Det ligger hard jobbing bak
LES OGSÅ: Redaktørens hjørne – spørsmål og svar